Plötsligt händer det...

När jag läste tysk språkhistoria fick vi lära oss om ?Bedeutungswandel?; när ett ord plötsligt börjar betyda något annat. För något år sedan förknippade t e x alla ordet ?boxer? med en hundras. Men det skulle bli ganska underligt om man läste insändaren i .SE idag med den betydelsen:

 

?Hej! Jag har en boxer som idag fungerar bra. Kan man då räkna med att den fungerar efter den 12 mars??

 

Svar: Javisst, om din boxer är ung och frisk och du ser till att den får tillräckligt med mat och motion kommer den med största sannolikhet leva långt efter 12 mars. Om du är osäker kan du ta med den på kontroll hos närmaste veterinär.

 

I samma tidning kunde man även läsa om en sextonårig flicka som p g a en läkares miss inte upptäckte att hon var gravid förrän en månad innan hon skulle föda. Det är fascinerande. Jag vet inte mycket om graviditeter, men brukar man inte få en stor mage? Fast om det är en väldigt liten bebis och en mycket stor mamma kanske det kan bli så? ?Hoppsan, där kom det visst ut nånting ur mig!?

 

Idag när jag kom ut genom porten sa det plötsligt ?flupp?. (Nej, det var inte nån bebis som kom ut ur mig.) Jag har vinterstövlar med långa skaft och blixtlås hela vägen och plötsligt släppte blixtlåset i den ena stöveln och den låg i en hög på marken runt min fot. Det var bara att gå in igen och byta skor. Tur att jag inte hade hunnit längre i alla fall. Det skulle vara rätt opraktiskt att gå omkring på det viset resten av dagen.

As


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0