Harry Potter och Fenixorden



Betyg: Fyra tekoppar
Speltid: 2h 18m
Regi: David Yates
Skådespelare: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Robbie Coltrane

Film fem av sju! Man har ju vissa förväntningar när man ska se en Harry Potter-film och hittills tycker jag nog alltid att de uppfyllts. Det gjorde de den här gången också. Det var mystiskt och spännande och engelskt och humoristiskt. Jag tycker det blir läskigare och läskigare för varje film och att den här filmen har en åldersgräns på 11 år känns nästan lite fel. Det blir mindre och mindre barnfilm och mer och mer otäckt med hat och våld ju äldre Harry Potter blir. I den här filmen kommer läskiga spökaktiga saker (dementorer), Harry utsätts för försök av den läskige Voldemort att ta sig in i hans hjärna och folk dör till och med. En av mina medbiobesökare menade att hon kommer drömma mardrömmar om "den läskige gubben utan näsa" och då är hon ändå mer än dubbelt så gammal som åldersgränsen på filmen. = ) Precis som i de två förra filmerna har mycket skalats bort för att filmen inte ska bli fem timmar lång. Ändå tycker jag att det gick bättre att hänga med i den här än i de förra. I boken handlar mycket om Harrys kärleksliv och den biten har nästan helt försvunnit i filmen, även om Harrys första kyss kommer med på ett hörn.

Rekommendationen blir förstås: Gå och se filmen! Den är, precis som de tidigare, mycket bra gjord, och jag blir alltid lika fascinerad av JK Rowlings fantasi och känsla för detaljer. Denna film förgyller också den nya kvinnliga rektorn Dolores Umbridge (Imelda Staunton) genom att lyckas fantastiskt bra med att vara både sötsliskig och elak på en gång.


image58


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0