Flickan med de ärvda stövlarna

I kön på lunchrestaurangen tjuvlyssnade jag på tjejerna som stod bakom mig i kön. Eller, tjuvlyssnade och tjuvlyssnade.. man kan ju inte direkt stänga av sina öron för att inte behöva höra andras konversationer. Tyvärr. Annars skulle jag kunna tänka mig ett flertal situationer där det vore mycket praktiskt. = )

Tjej 1: Hon hade så snygga stövlar och en skitsnygg mössa så jag frågade henne var hon hade köpt dem.
Tjej 2: Jaså.
Tjej 1: Och hon sa att hon hade köpt mössan för flera år sen och att hon hade ärvt stövlarna av sin mormor.
Tjej 2: Jaså.
Tjej 1: Så jag tänkte: Typiskt. Alltid när man ser nåt snyggt så går det inte att få tag på. Men....!
Tjej 2: ?
Tjej 1: Nästa dag när jag skulle gå ut och handla gick jag förbi ett skyltfönster...
Tjej 2: Jaså.
Tjej 1: ... och där ligger tjejens mössa och stövlar! I skyltfönstret!
Tjej 2: Vad konstigt.

Ja, sen hörde jag tyvärr inte mer av konversationen eftersom jag var tvungen att beställa mat, men jag började fundera på hur det kom sig att den där kollegan ljög ihop en historia som involverade ärvda stövlar från en mormor istället för att bara säga var hon köpt dem. Här är mina teorier:

1. Hon försökte göra sig intressant och tyckte det lät alldeles för tråkigt att bara säga: "Jag köpte dem på Wedins."
2. Hon trodde att hennes kollega skulle springa ut och köpa likadana och ville vara den enda på kontoret med de snygga stövlarna.
3. (Annas teori) Tjejen hade verkligen en flera år gammal mössa och stövlar hon ärvt av sin mormor och det var bara ett sammanträffande att en affär råkade sälja precis likadana.

Ja, vad tror ni? Några fler teorier om de ärvda stövlarna? En puss eller en box tropisk fruktnougat till skaparen av den mest finurliga teorin!

Kommentarer
Postat av: P

Ja, men det är ju fullständigt uppenbart är det är teori nr.2 som är den rätta! Eller?

För tillfället går jag runt och tänker "so last year" om alla tjejer i jeans i bruna stövlar (bara för att det är så himlans kul)....har ju läst att det är svart som gäller i år.

Länge leve sneakers!

2007-10-18 @ 20:50:12
Postat av: Hercule Poirot

Kära vänner, ni misstar er! Lögnaren i detta fall är inte flickan med de ärvda stövlarna utan flickan i matkön. Mais, oui. Det är uppenbart. Alla som känner till den kvinnliga listen kan räkna ut följande. Flickorna i matkön är båda bekanta med flickan i de vackra stövlarna. Båda och har en böjelse för den ytliga skönheten och intresserar sig däför för vad andra människor bär för kläder och dömer dem därefter. De vet samtidigt att de själva blir bedömda på samma sätt. Den flicka som prickat in flest moderiktiga assocearer vinner de andras respekt. För tydlighetens skull bör tilläggas att "stövlar från mormor" ger bonuspoäng i detta sammanhang. Flickan i matkön har inga stövlar från mormor. Au contraire! Hon har själv köpt sina bruna stövlar på Wedins. Hon har nu beklagligt nog hamnat i en sämre ställning i förhållande till flickan med de ärvda stövlarna och skrider till handling. Alors. För att minska värdet av den moderiktiga flickans assecoarer berättar hon för de andra flickorna att stövlarna, och till och med mössan, går att återfinna i ett simpelt skyltfönster på en mindre aktad gågata i Stockholm! På så sätt har hon, utan att själv ha tillgång till ett par äkta unika gamla bruna stövlar, lyckats ta sig upp ett steg på statusstegen genom att putta ner den andra flickan ett par steg. C'est genial, n'est-ce pas? Fallet är löst. Au revoir! /HP

2007-10-18 @ 21:15:25
Postat av: P

Poirot, du är ett geni!

2007-10-18 @ 21:51:42
Postat av: Hon som kom på teori 3

Ja HP:s teori är bra. Tror dock fortfarande att mormorns stövlar existerar, och att flickan i matkön sett liknande i skyltfönstret. Ingen ljuger alltså.

2007-10-22 @ 14:14:41
URL: http://www.annahallberg.se
Postat av: Annie

Det verkar inte som att någon vågar bidra med något mer utmanande förslag. Kanske Poirots intelligenta teori skrämde bort dem? Monsieur Poirots, ni har en ask fruktnougat att kvittera ut nästa gång ni besöker Sverige. = )

2007-10-23 @ 20:31:45
Postat av: Hercule Poirot

Excellent! Jag planerar att besöka Sverige i december, då ska jag med största tacksamhet mottaga denna gåva. J'espère que tu vas bien.
/HP

2007-10-24 @ 13:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0