Tillsammans är man mindre ensam



Regi: Claude Berri
Genre: Drama, Romantik
Speltid: 1h 36m
Skådespelare: Laurent Stocker, Guillaume Canet, Audrey Tautou, m.fl.
Språk: Franska
Orginaltitel: Ensemble, c´est tout
Betyg: Fyra tekoppar

När Lampis och jag skulle se "Tillsammans är man mindre ensam" satt Nils Petter Sundgren på raden framför oss. Vi hoppades därför att vi skulle få ta del av en expertrecension, men han sa tyvärr inte ett ord om vad han tyckte om filmen. Lampis och jag däremot var helt överens om att den var värd fyra tekoppar av fem möjliga.

Lampis läste boken för längesen och tänkte då att:
"Om den här boken nånsin blir film så skulle Audrey Tautou passa perfekt i huvudrollen!"
Ungefär samtidigt läste Audrey Tautou boken och tänkte:
"Om den här boken nånsin blir film så skulle jag passa perfekt i huvudrollen!" Och så blev det också. Och jag håller med både Lampis och Audrey. Hon är perfekt för den här rollen.

Filmen handlar om den ensamma Camille som jobbar som städerska och bor uppe på en kall vind i ett hyreshus. Hon är alldeles för smal och det påpekar hennes elaka mamma så fort hon får chansen. I Camilles hus bor den något excentriske och stammande Philibert som hon snart blir vän med. Philibert är mycket snäll och omtänksam men hans rumskamrat Franck är mycket vresig och otrevlig. Det visar sig dock finnas en anledning till varför Franck jämt är på så dåligt humör. Ja, mer än så tänker jag inte berätta eftersom jag starkt rekommenderar att du går och ser den här filmen, och då kan jag ju inte ha berättat hela handlingen innan, eller hur? ; )


image78

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0