Söndag på Vasamuséet

I wish it was Sunday (oh-woe)
cause that´s my funday (oh-woe)
my I don´t have to runday (oh)
It´s just another manic monday.


Nej, det är inte måndag riktigt än. Det är fortfarande my funday och jag sitter och njuter med ett glas te och ett glas pressad blopapelsin. Jag sov riktigt länge och riktigt gott i morse. Sen åt jag god brunch med L. Och efter det knallade vi iväg till Vasamuséet. Ja, vi var egentligen inte alls på väg dit, utan vi var bara ute och gick i solen. Men när vi väl var där så kunde vi båda tänka oss att gå in, så det gjorde vi. Därinne började vi med att sätta oss i en salong där man visade ett bildspel med en svengelsk speakerröst till. Jag hade svårt att hålla mig för skratt när svengelskan berättade om hur det gick till när Vasa sjönk och blandade svenska namn på platser och gubbar med engelska ord uttalade på svenska. Speakerrösten berättade med allvarlig stämma för oss att det hade hållits ett förhör med en man som varit med och byggt regalskeppet Vasa. Så här sa hon:

"We don´t know what this man looked like. Maybe he looked like this." (Bild visas på en gubbe)
Jag fnittrar, L fnittrar. Bakom oss börjar andra att fnittra.
"Yes, maybe he looked like this", säger jag. "Or..perhaps..like this?"
Ja, tänk vad kul man kan ha på muséum när man är trött.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0