Annie testar: Yoga

På mina föräldrars kylskåp sitter en seriestrip upptejpad. Jag minns inte vad serien heter men den handlar om en kille och hans katt och hans hund. Killen sitter i soffan och tittar på tv när hunden kommer in.
Hunden: Vad tittar du på?
Killen: Yoga.
Hunden: Det trodde jag var såna där små gröna saker med antenner?
Killen: Nej, du tänker på Yoda.
Katten: Kan hon göra vaniljyoga? Det gillar jag.

Jag hade aldrig nånsin varit på yoga när G föreslog att vi skulle gå på ett pass under lunchrasten. Men varför inte prova? En kompis till mig sa att yoga inte skulle underskattas. Det är mycket jobbigare än det verkar och man får hemsk träningsvärk efter första gången. G hade också hört mycket bra saker om yoga, tex att det var mycket bra för att gå ner i vikt. Så vi knallade iväg till träningslokalen och drog fram varsin matta längst bak i salen. Sedan satte det igång. Instruktören pratade oavbrutet och vi undrade hur hon hann andas:
"Ochsågårvineribryggaochandasutochsåuppigeniståendehundenochandasinochsågårvineribryggaochsåuppigen iståendehundenochsågårvinerochsätterossochtartagihögerbenochstopparhögerfotivänsterarmhålaochsåtarvi högerarmbakomryggenochtartagitårna.."

G och jag hade fullt sjå att hinna med och lyckades aldrig nå så långt som man skulle. Men det gjorde inte någon i salen utom instruktören så vi slapp skämmas. De flesta övningarna verkade gå ut på att töja ut musklerna. Sedan blev det avslappning och vi hade fullt sjå att hålla oss vakna där vi låg på mattorna. Och sedan, efter 40 min var det slut.

Jag kände mig lite besviken. Var det redan slut? Men var var träningen? Vad är det man får träningsvärk av? Vad var det som skulle få en att gå ner i vikt? G var lika förvånad som jag.
"Det här kommer jag inte gå ner i vikt av", sa hon bestämt.
Vad är då positivt med yoga? Ja, det är nog bra som stretching. Och jag kände mig väldigt avslappnad efteråt, så avslappnad att jag nästan somnade framför datorn på jobbet. På kvällen skulle jag på fest hos Miss J och då var jag tyvärr fortfarande lika sömnig. Jag är dock inte helt säker på att allt är yogans fel. Mitt ex statistikern påstår också att man måste göra om ett försök minst 30 ggr för att resultatet ska vara statistiskt bevisat, men jag tror faktiskt inte att jag kommer att gå på yoga 30 ggr till...





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0