Besök på NK

"Jaså, du ska trängas med Östermalmspälsarna", sa Jenny när jag sa att jag måste gå förbi NK på vägen hem till föräldrarna.
"Jo", sa jag. "Jag har fått ett presentkort som går ut på nyårsafton som jag måste använda."

När man är ute på landet är det ingen idé att vara finklädd så jag klädde på mig gamla jeans, slitna pumaskor och min trasiga jacka. All packningen gick inte ner i ryggsäcken så jag stoppade ner de sista sakerna i en ICA-kasse och travade iväg. Syrran och jag skulle ta bilen från Solna ut till landet men på vägen hem till syrran skulle jag passera NK och använda upp mitt presentkort. Jag hade inte tänkt på det här med min utstickande klädsel förrän jag kom in på NK. Där var mycket riktigt en hel del Östermalmspälsar och finklädda unga tjejer stod bakom parfymdiskarna från alla de kända franska märkena. Jag förflyttade min trashankiga uppenbarelse till den disk som sålde läppstiftet jag brukar använda och fick en mönstrande blick av kvinnan bakom disken. Jag riktigt såg hur hennes försäljarhjärna arbetade:
Beep. Avscanning pågår. Resultat: Lågbudgetperson som förmodligen bara kommer fråga om vägen till toaletten.
"Hej", sa jag. "Jag skulle vilja ha ett sånt här läppstift." Det tog en stund innan hon reagerade.
"Javisst", sa hon leende och hämtade det och började gå bort mot kassan.
"Vänta, vad kostar det", undrade jag. Hennes blick sa:
Aha, jag visste väl att jag inte skulle få sälja nåt. Nu köper hon det inte för att hon tycker det är dyrt.
"185 kr" sa hon nu men bemödade sig fortfarande att hålla kvar sitt vänliga leende.
"Det är för lite", sa jag. Försäljarkvinnan blinkade oförstående.
"För lite?"
"Ja, jag tar det här också", sa jag och rotade fram en annan produkt från stället.
"Jaha. Ja, då blir det 345 kr." Jag lämnade fram mina presentcheckar och hon tittade på dem och log. Nu ett alldeles riktigt leende.
"Det var minsann i sista sekunden. De går ut om två dagar."
"Ja, jag är dålig på att använda presentcheckar."
"Du är dålig på att shoppa", sa kvinnan.
"Nej, inte alls", sa jag. "Jag är bara dålig på att komma ihåg att använda presentcheckar."
"Jaha", suckade hon och gav upp alla försök att försöka läsa av min konsumentprofil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0