Inget är omöjligt (?)

G berättade för mig om sin vän som är en lesbisk tjej i Peru. Det är tydligen inte så lätt att vara det för tjejen blev utslängd på gatan av sin familj när de fick reda på det. Historien som sen följde gjorde mig alldeles fascinerad.
"Du borde skriva en bok om det", sa G när hon hade berättat klart. Och hon har rätt. Det borde jag verkligen. Eller nån borde göra det. Jag skulle gärna göra det, men kan man verkligen skriva en bok om ett land man aldrig varit i, utan att känna till miljöerna, människorna, sederna.. ? Det verkar svårt.
"Kanske vi kan skriva den tillsammans", sa jag. "För jag vet inget om Peru. Och så kan du fråga din kompis om saker vi behöver veta. Ja, om din kompis går med på det vill säga."
"Jag ska fråga", sa G.
Nu börjar jag undra vad jag gett mig in på. Kan jag verkligen få ut allt jag behöver veta ur G? Kan hon beskriva saker för mig så att jag förstår det? Hur ska jag kunna sätta mig in i kompisens känslor? Och vad ska hända med de två böcker jag redan börjat skriva på och inte heller hinner med...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0