Läst: "Du och jag Marie Curie" och "Erik Dahlbergsgatan 30"



De här två böckerna, som jag fick i födelsedagspresent av C och H, läste jag i helgen. De heter "Du och jag Marie Curie" och "Erik Dahlbergsgatan 30" och är skrivna av Annika Ruth Persson.

"Du och jag Marie Curie" handlar om Jenny som blir kär i Filippa i fotbollslaget. Hon upptäcker kärleken och hur det är att vara lesbisk medan hon spelar fotboll och tampas med föräldrar som inte märkt att hon blivit vuxen. Samtidigt skriver hon dagbok till Marie Curie. Varför just Marie Curie blivit utvald förstod jag inte riktigt, men tydligen har huvudpersonen fascinerats av henne.

Nästa bok, "Erik Dahlbergsgatan 30" ska visst vara en fristående fortsättning på den första boken. Den är i så fall väldigt fristående, för det enda som jag känner igen är namnet på tjejen och att hon en gång i världen spelat fotboll. I övrigt är allt väldigt annorlunda och jag känner inte alls att böckerna skulle hänga ihop. I den här boken handlar det om hur Jenny försöker hitta något meningsfullt att göra i livet och hur hon handskas med att älska en kvinna och samtidigt vara så dragen till en annan kvinna sexuellt att hon inte kan låta bli att vara otrogen.

Jag gillade: Språket, kärleksbeskrivningarna, detaljerna, att personerna känns så äkta
Jag gillade inte: Att alla lesbiska också denna gång är temperamentsfulla veganer, feminister, vänsterpartister och har krångliga relationer åt alla håll och kanter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0