Vicky Cristina Barcelona



Speltid: 96 minuter
Regi: Woody Allen

Efter allt jag läst om trekanter och heta sexscener mellan Penelope Cruz och Scarlett Johansson i mörkrum blev jag ganska överraskad av hur den här filmen var i verkligheten. Först och främst är det INTE några heta sexscener i mörkrum. Det är en kyss i ett mörkrum, det är allt. Och resten av filmen är inte inriktad på sex heller.

Nej, det filmen egentligen handlar om är vännerna Vicky (Rebecca Hall) och Cristina (Scarlett Johansson) som åker ner till Barcelona tillsammans över sommaren. Vicky har hela sitt liv planerat. Hon ska gifta sig med en tråkig men stabil man som älskar henne och de ska skaffa ett hus tillsammans. Cristina vill absolut inte ha ett sånt liv. Hon vill ha passion, äventyr och spänning.

Ibland sitter man och hoppas att Vicky inte ska gifta sig med den tråkige mannen och ibland tycker man att hon verkar lika tråkig själv. Konstigt nog finns det en man som intresserar sig för henne ändå och hon dras mellan att följa sitt hjärta eller sin hjärna, att välja mellan passion eller säkerhet.

Cristina hittar en spännande konstnär (Javier Bardiem) i Barcelona som hon blir ihop med. Hon hade dock inte räknat med att konstnärens mycket temperamentsfulla fru, Maria Elena (Penelope Cruz) skulle komma och bo hos dem efter att ha försökt begå självmord. Till en början blir det lite konstig stämning mellan dem, men sen efter ett tag upptäcker de alla att de älskar varandra och de börjar leva tillsammans alla tre. (Penelope Cruz är VÄLDIGT bra när hon får raseriutbrott på spanska. Man bara njuter. )

Nu borde jag nog inte berätta mer, för ni vill väl inte veta slutet innan ni sett filmen? För jag tycker att ni ska se den. Det är en varm och rolig film. Det är absolut INTE en homofilm. Men filmer KAN ju faktiskt vara sevärda ändå. ; ) Det är också skönt att man inte kan lista ut vad som ska hända härnäst och att man inte vet hur filmen ska sluta. Eller, jo, jag visste det ju eftersom jag hade gjort en Karl-Bertil och läst om det i tidningen, men annars hade jag nog inte vetat det.
Det jag inte gillar i den här filmen är Woody Allens berättarröst. Vad ska den vara bra för? Hörru Woody, vi ser ju ändå vad som händer och din röst är bara störande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0