Spanskalektion

G försöker lära mig spanska på jobbet. Hon skickar mig mail med små meningar på spanska och oftast förstår jag ju vad det står, men jag kan inte skriva ett svar. Istället snor jag färdiga meningar från sidan "Lexin- svensk-spanskt lexikon". Dessa meningar passar oftast inte in nåt vidare i konversationen, men man tar vad man har.  Idag hittade jag tex mycket intressant under verbet "gå":

Jag: Ja, det är som jag alltid brukar säga: Para hacer caramelo se necesita mucho azúcar. (Det går åt mycket socker till knäck)

G: Si Annita, mycket socker behövs till karameller. = )
Jag: Los precios han subido. (Priserna har gått upp)
G: Jaså?
Jag: Javisst. Me he gastado todo mi dinero. (Alla mina pengar har gått åt)
G: Ji ji ji.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0