Haru fixa barret?

"Haru fixa barret. Va schysst", sa min kollega på jobbet som både ser ut som och pratar som Hoa Hoa Dahlgren. För er som inte är från Stockholm kan jag berätta att det han sa var att han uppskattade min nya frisyr. Fast inte ens alla som är från Stockholm vet vad barret är. Det är ett av de där orden som mest används av människor som är äldre än 50 år. En rolig grej tycker jag är att "barret" är håret medan "barren" är lägenheten.


Förra veckan läste "Hoa hoa" på Aftonbladets hemsida och jag frågade honom om det hade hänt nåt spännande:

"Jore verkar va nåra lirare som springer runt me puffror", svarade han. Och vet ni vad han gjorde under julledigheten?

"Äre ledigt då ska man bara ligga i bingen å slagga".  Jag vet inte varför, men jag gillar verkligen hans ordförråd.


För tillfället har jag en inneboende från Umeå, så nu kanske jag har chansen att lära mig några ord från andra delar av landet. Jag har märkt att man ska använda ordet "som" väldigt mycket, men inte så som vi använder det i Stockholm. Till exempel när jag diskade igår och råkade hälla ut en massa vatten över min mage:

Jag: "Oj. Jag har startat en Wet-t-shirt contest."

Hon: "Det var som ett underligt ställe."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0