Seger! Och en titt på låtarna i Moskva..

Svenska folket! Jag är så nöjd med er! Malena på första plats och Caroline på andra, precis som jag ville ha det. Jag blir dock alltid lite orolig när de där dumma jurygrupperna ska försöka sabba röstningen. Varför ska de vara med? De röstar ju alltid helt fel! Jag är fortfarande sur för att de sabbade för oss och skickade Martin Stenmarck istället för Nanne Grönwall. Vem i Österuropa röstar på en musikallåt som heter Las Vegas? Nåja, i år lyckades de inte förstöra glädjen för mig. Nu har vi en låt som det kan gå precis hur som helst för i Moskva! Spännande! De senaste åren har man vetat redan innan att vi kommer få en trist plats ganska långt ner på listan eftersom svenska schlagerlåtar inte sticker ut alls utan bara uppskattas av svenskar. Nej, nu ska Europa få se att vi också kan sticka ut.

Har ni koll på resten av startfältet då? Annars kan ni se resten av låtarna inklusive översättningar här.
 
Som vanligt är det ett rätt brokigt startfält. Det är roligt att det är rätt många som sjunger på sitt eget språk. Varför det är roligt? Ja men titta bara här:

Bosnien sjunger om den Bistra Voda, Turkiet tycker att det är en Dum Tek Tek och vad Albanien vill kan man verkligen fråga sig. Më mërr në ëndërr? Ja, det blir nog en hit. Så många ë och så många r kan inte vara fel. Något för Siquidem att lära sig utantill? Moldavien har inget vidare självförtroende och sjunger Hora din Moldova? Jag tycker nog att de borde visa sina kvinnor lite mer respekt.

Det kan vara bra att kolla in översättningarna av titlarna för tänk om man bara hörde Lettlands "Probka" och inte visste att det betydde "trafikstockning" eller Serbiens "Cipela" och inte hade en aning om att det betydde "sko". Vad förvirrad man skulle bli då. Nu kan man verkligen se trafikstockningar och skor framför sig när de sjunger och ta till sig låtarna på ett helt annat sätt. Ja, Lettlands låt är faktiskt ungefär lika jobbig och irriterande som en trafikstockning och den här serbiska... förstår jag faktiskt inte alls vad den har med skor att göra. =) Gubben ser väldigt rolig ut, lite som om Agent Annorlunda blivit gammal, men låten är ju helt okej. Lite balkandisco. De kan få spela den på Södra Bars Multikulti sen.
Mystiskt är också att om man googlar på den här Probka-låten så hette den nåt annat i själva uttagningen. Undrar om de sjöng om nåt snuskigt först och sedan bytte ut det mot trafikstockning? Eller hade de också en politisk låt? Georgien fick ju inte vara med och sjunga sin "We Don´t Wanna Put In". Fast jag undrar om det gör dem nåt. Budskapet har ju nått fram ändå...

Kommentarer
Postat av: Siquidem

Haha, gud vad rolig du är! :)



För övrigt så har jag suttit hela morgonen från klockan åtta och kollat bidrag på youtube och också frustat lite över hora din moldova. Klockrent, hörru!



Intressant det där med trafikstockning! Så långt hade jag inte kommit än! :)

2009-03-15 @ 12:59:38
URL: http://siquidem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0