Serieshopping

När jag var liten älskade jag att läsa serier. Mina favoriter var Starke Staffan, Johan och Pellevin och Felix. Jag blev lite sentimental när jag tänkte på dem förra veckan, men eftersom jag bara lånade dessa serieböcker på biblioteket när jag var liten så äger jag inga själv. Jag fick den lysande idén att kika in på Tradera för att se om det fanns några där. Det gjorde det. Jag hade tur och fick direkt tag på ett Starke Staffan-album som jag lyckades kapa åt mig utan att någon bjöd över mig. Efter det slutade turen. Vad jag än bjöd på kom någon annan och lade ett högre bud. Folk ger rätt mycket för såna där gamla seriealbum.

Nåja, igår anlände mitt Starke Staffan-album och jag blev lite nervös. När jag var liten var de där seriealbumen så magiska för mig. Tänk om jag skulle öppna albumet nu och tycka det var jättetråkigt eller barnsligt? Man ser ju faktiskt rätt annorlunda på saker när man är liten. Men vet ni vad? Det gick jättebra att läsa det. Det var till och med riktigt roligt fortfarande. =)



Kommentarer
Postat av: Siquidem

Själv samlar jag på böcker med Dante & Tvärsan. Asterix och Obelix är en annan favorit, och jag prisar Gud för att de även finns på latin eftersom en stor del av humorn kräver viss bakgrundskunskap! Som när Brutus pillar på en kniv och Caesar säger: "Var försiktig, du kan göra nån illa med den där!" :)

2009-03-24 @ 09:01:24
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Annie

Asterix har jag faktiskt börjat samla på på tyska. =) Och så köpte jag Tintinalbumen på svenska nu för nåt år sen när de kom ut i nyöversättning.

Dante & Tvärsan vet jag inte ens vad det är. Och det är rätt ovanligt när det gäller serier.. Måste kollas upp!

Jag skulle inte förstå mycket av Asterix om jag läste honom på latin tyvärr. Har inte hunnit fram till den språkkursen än. Men det är bra att det finns citat på latin i de svenska albumen så kan man lära sig lite där. =)

2009-03-24 @ 10:47:13
Postat av: Siquidem

Sorry, var lite oklar, Dante & Tvärsan är vanliga böcker, inte serieböcker. Helt förvirrad idag!

2009-03-24 @ 18:57:37
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Annie

Dante fanns faktiskt som serie också i några år. Jag kollade upp. =)

2009-03-24 @ 20:55:19
Postat av: Siquidem

Ja, se på tusan, ser det nu också på seriewikin. Hur har jag kunnat missa det? Har samlat på Dante sedan jag var åtta år och fick en på Emmaus second hand utanför Löddeköpinge för att jag såg uttråkad ut, om jag inte minns fel. Tack du! Nu måste jag ju samla på dem också! Tradera ftw! Hade för övrigt velat träffa författaren, men han dog liksom -88 eller vad det var. Nog om detta.



Tycker om Kapten Haddock! När man läser serierna på andra språk så får de till helt obegripligt fyndiga svordomar, hett tips! Har för övrigt varit i slottet Moulinsart där Tintin bor. Såg inte direkt några spår av Tintin, eller Täntän som han heter i frasselandet.



Vilka andra serier läser du?

2009-03-25 @ 20:38:11
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Annie

Jaså? Får kolla upp. =)



Jag visste inte att slottet fanns på riktigt men jag googlade det nu: "Slottet i Cheverny, sydväst om Orléans". Undrar hur många som kommer dit för konsten och hur många som kommer för Tintin? =)



Vilka andra serier? Just nu inte så många alls, men när jag var liten läste jag verkligen ALLT jag kom över! Det var Kalle, Musse, Bamse, Tintin, Asterix, Mumin, Pellefant, Bobo och gnuttarna, Knasen, Träsket, Lilla Fridolf, Fantomen, Fem, Spirou, Starke Staffan, Felix, Johan och Pellevin, Smurfarna... Det enda som inte var lika intressant var såna där trista superhjältar som bara slogs hela tiden. =)

2009-03-26 @ 12:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0