Copy-kurs 5

Oj oj, jag har ju alldeles glömt att berätta om min senaste copy-lektion. Som ni kanske minns fick vi i uppgift att göra reklam för fisken Uer, även kallad Havsabborre, till ett storkök. Vi skulle göra något som stack ut i den stackars kökschefens stora posthög och fångade hans uppmärksamhet. Jag tänkte att det kunde vara en idé att göra ett stort runt kuvert, för det skulle ju direkt sticka ut ur högen genom sin form. Sedan ville jag ha något konstigt på kuvertet, som skulle fånga kökschefens intresse. Det blev en rund tallrik med en torsk på. En torsk med ett hål i. "För lite torsk på tallriken?" skrev jag med små små bokstäver. Ett sånt konstigt kuvert måste ju göra honom nyfiken.




Inne i kuvertet skulle vi ha ett affärsbrev där vi sålde in vår fisk, Uern, som skulle vara ett komplement till torsk. Naturligtvis kallade jag den inte för Uer utan för Havsabborre. Uer låter inte ett dugg gott. Jag brukade sitta och prata med en kökschef medan han öppnade posten, när jag jobbade på ett hotell i alperna. Han tittade efter två saker: Sånt som var billigt och sånt han kunde laga nåt gott av. Därför gjorde jag en meny åt honom, en vinstgivande veckomeny med olika rätter innehållande Havsabborre varje dag. Det måste ju göra honom inspirerad!




På baksidan av menyn talar jag om för honom att han kan använda min Havsabborre i alla sina vanliga torskrecept, men eftersom Havsabborren är 30% billigare blir det mycket mer fisk på tallriken! Dessutom får han ett gratis varuprov! Ja, hur ska han kunna motstå detta erbjudande?



Till nästa vecka ska vi komma på en pay-off till Gröna Lund. Vad tror ni om det? Inte helt enkelt tycker jag. Vad en pay-off är? Jo det är en liten text som står nedanför ett företags logga. Tex: NOKIA: Connecting People. En sån liten text ska jag skriva nedanför Grönans logga. Har ni några förslag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0