Funktionell träning

Jag brukade aldrig gå på några gruppträningspass på träningsanläggningarna. Jag höll mig till maskinerna i gymmet. Varför? Dels hade jag ingen att gå på passen med och dels har jag ingen koordinationsförmåga. Pass som aerobics och step up är helvetet för mig för där ska man inte bara lyfta höger arm och vänster ben samtidigt utan man ska dessutom komma ihåg rörelsen man just gjort och lägga på fler och fler rörelser tills man i slutet av passet är uppe i en sådär femton rörelser i rad som man ska komma ihåg. Det är ju helt omöjligt.

Men det var faktiskt ett tag där när jag gick på body pump, dvs skivstångsträning, med Chefredaktörn. Det gick jättebra, för där gjorde man bara en rörelse i taget och de rörelser man kan göra med en skivstång är rätt begränsade.

Nu har två kollegor på mitt jobb skaffat träningskort på samma anläggning som jag. Det innebär att jag blivit medlurad på yoga, spinning och funktionell träning. För er som inte heller har någon koordinationsförmåga kan jag meddela att: Dessa pass funkar för oss. Och vad är funktionell träning undrar du? Jo, det ska vara en träning som hjälper en att klara av de där rörelserna vi gör i vardagen, när vi lyfter in saker i bilen och bär matkassar och liknande. På passet tar man fram matta, skivstång och lösa vikter och sedan sätter det igång med diverse styrke- och balansövningar. Det är en slags cirkelträning där man kör tre varv med samma övningar.

Idag ska jag testa pilates för första gången. Jag har hört att det är mycket mage och rygg i pilates och jag har grym träningsvärk i magen efter den funktionella träningen igår, så jag vet inte riktigt hur det här kommer att gå. Men det märker jag väl. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0