Rena gotländskan

Jag ska få gå en excelkurs som jobbet betalar. Jättebra tyckte jag, tills jag upptäckte vem läraren var. Jag har nämligen gått en kurs förut på samma skola och med samma lärare. Han behandlade oss som dagisbarn och pratade en otrolig massa smörja om allt möjligt, gärna om saker han inte visste något om. När det var något han inte gillade kallade han det för "rena gotländskan" vilket iofs var ganska kul eftersom min gotländska kompis som jag gick kursen med blev väldigt upprörd varje gång.

En dag kom han in på den intressanta frågan om varför det var olika standarder i norden och i resten av Europa: (Ni vet, när man köper papper i Tyskland så sitter hålen på ett annat ställe och passar inte i svenska pärmar.)
"Så när någon erbjuder er att köpa pärmar billigt, nere i Europa, då sitter ni där sen med hålen på fel ställen! Ha ha!" Eftersom läraren var mycket pedagogisk av sig ville han alltid kolla med oss att vi hade förstått vad som sagts. Därför pekade han på mig och sa:
"Du där, om du blir erbjuden att köpa hålade papper billigt från Tyskland, vad säger du då?"
"Ja, det kan jag väl lika gärna göra om jag redan köpt pärmarna", svarade jag. Alla skrattade och läraren blev mycket förnärmad. Efter det såg han till att jag alltid fick den sista frågan, "svårfrågan" på varje uppgift vi gick igenom.

Undrar om han minns mig än...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0