Nyheterna i klartext

Idag satt jag och pratade med en tjej på jobbet:


Hon: Har du hört "Nyheterna i klartext" på radio nån gång?

Jag: Nej?

Hon: Det är nyheter för utvecklingsstörda. Det låter ungefär såhär: "Ett plan blev kapat. Det var onda människor som tog över planet. De andra passagerarna tyckte inte om det."

Jag: Haha.


Jag lovade henne att lyssna på det nån gång.När jag googlade på det för att se vilken tid det gick hittade jag faktiskt en hemsida också där det står små korta notiser som tex:


En viktig politiker i Stockholm
ska sluta sitt jobb

Det är moderaten Kristina Axén Olin
som slutar sitt arbete.
Kristina Axén Olin är finansborgarråd.
Hon bestämmer mycket om hur
Stockholms pengar ska användas.
Men nu ska hon alltså sluta.


Hihi. Jag måste definitivt lyssna på det där programmet.


Kommentarer
Postat av: Sara Lövestam

Jag har en känsla av att det inte direkt är först och främst riktat till utvecklingsstörda, utan till folk som av naturliga orsaker inte har så utvecklad svenska än. Mina elever på SFI har i alla fall väldigt stor nytta av det!

2008-04-25 @ 20:57:26
URL: http://www.saralovestam.se
Postat av: Annie

Aha. Ja, men det är ju bra ju. Min pappa SFI-läraren brukade rekommendera sina elever att titta på "Fem myror är fler än fyra elefanter". = )

2008-04-27 @ 14:41:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0