När slutar föräldrar kalla varandra "mamma" och "pappa"?

När två människor blir föräldrar börjar de tala med varandra genom barnen. Det börjar med att de talar till barnen och tex säger: "Det får du fråga mamma om". Sedan går det steget längre, att de alltid kallar varandra "mamma" eller "pappa" när barnen är närvarande: "Ska Pappa med på en promenad?" Sedan blir barnen stora, men föräldrarna fortsätter att kalla varandra "mamma" och "pappa" när barnen är närvarande. Åtminstone gör mina det.


Nu undrar jag: Kommer de någonsin sluta med det? Min syster flyttar hemifrån om en månad. Kanske att det då blir en ändring när de inser att vi barn nu är vuxna? Kanske att de vänjer sig vid att använda varandras namn igen när de inte träffar oss lika ofta. Kanske att de då börjar göra det även när de träffar oss? Fast å andra sitter det nog rätt djupt rotat och hur gamla vi än blir kommer vi alltid vara våra föräldrars barn.


Någon gång försökte jag säga till min mor att: "Det där är inte din pappa. Det är min", men jag tror inte hon tog in det riktigt. Nej, jag får nog stå ut med att känna mig som ett barn även i fortsättningen. Kanske är det en del av charmen med att umgås med sina föräldrar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0