Daphne

Nu har jag sett filmen Daphne, som handlar om den brittiska författarinnan Daphne du Maurier som är mest känd för romanen Rebecca (1938).

Daphne är gift och har två barn, men hon känner att något saknas. En dag ringer hennes amerikanske förläggare och meddelar att hon blivit stämd av någon som anklagar henne för att ha stulit idén till romanen Rebecca. Daphne åker till Amerika för att försvara sig och hon får bo hos förläggaren och hans fru Ellen. Daphne faller för Ellen redan första gången hon ser henne, men Ellen är inte intresserad av mer än vänskap. Istället är det skådespelerskan Gertie, som spelar med i en av Daphnes pjäser, som visar intresse för Daphne.

Daphne har vissa problem att hålla isär människorna i sitt liv. Är det Ellen eller Gertie hon älskar? Och hur ska hon förhålla sig till mannen hon faktiskt är gift med och har två barn med?

Filmen är producerad av BBC och är av hög kvalitet både filmtekniskt och skådespelerimässigt. Som ni kanske vet vid det här laget är det som smäller högst på min topplista filmer som har en hög procent lesbisk kärlek och romantik. Jag lägger också stor vikt vid kemin mellan huvudpersonerna. På de punkterna har Daphne inte riktigt det som krävs även om det är en kvalitetsfilm. Daphne landar på en fjortondeplats på topplistan.

Topplistan:


1. Aimee und Jaguar (Romantisk, vacker, verklighetstrogen och hemsk tysk film om judinna som blir kär i tysk officersfru)

2. Loving Annabelle (Romantisk, vacker, spännande, mycket fin och lite sorglig film utan riktigt slut)

3. Fingersmith (Romantisk, vacker, hemsk, verklighetstrogen engelsk film efter Sarah Waters bok)

4. Desert hearts (Romantisk, vacker film med komma-ut-problem i öknen)

5. It´s in the water (Rolig, romantisk, mycket amerikansk)
6. BOUND (Mycket spännande, sexig, blodig maffiafilm)

7. Imagine me and you (Feelgood-film som omväxlande är riktigt bra och omväxlande lite klichéeaktig)

8. DEBS (Romantisk, rolig, fånig, sexig, parodisk, icke-verklighetstrogen film om skurk som blir kär i motståndaragenten)

9. Out at the wedding (Rolig, välspelad, romantisk feelgoodfilm)
10. Affinity: (Sorglig och lite småläskig film efter Sarah Waters bok)
11. Saving Face (kinesisk-amerikansk film om traditioner och förbjuden kärlek)
12. Ninas heavenly delights (skotsk-indisk något fånig feelgood-matlagningsfilm)
13. Gia (Hemsk, sorglig film om drogberoende lesbisk fotomodell)
14. Daphne (BBC-film om författarinnan Daphne du Mauriers kärleksliv)
15. My summer of love (sorglig film om ensamma flickor som tröstar sig med varandra)

16. But I´m a cheerleader (Helknäpp osannolik film som driver med alla fördomar om homosexuella och könsroller)

17. A girl thing (Flera historier varav en lesbisk. Bra men alldeles för kort kärlekshistoria.)
18. April´s shower (Smårolig och halv utflippad amerikansk film om en möhippa.)
19. Kissing Jessica Stein (Smått neurotisk kvinna fascineras av annan kvinna men är det kärlek?)
20. Itty Bitty Titty Committee (Tråkig barnslig förutsägbar feministfilm med trist huvudperson)
21. Un unexpected love (Mycket amerikansk Hallmarkfilm med för mycket händelser och för lite känsla)
22. Love sick (Rumänsk oromantisk incestfilm)
23. Girl Play (En mycket äkta icke-film)


Kommentarer
Postat av: Siquidem

Fantastiskt att du håller den där listan vid liv! Mycket bra initiativ! Dock halvkrångligt = extremt krångligt att få tag i en del av filmerna på nätet. Inte för att jag skulle får för mig att ladda ner grejer olagligt. Aldrig. Typ.

2009-05-01 @ 16:05:42
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Marie

Har du sett Better than chocolate? den är en av mina favvo-filmer och väldigt gäj :)

2009-05-02 @ 21:02:47
URL: http://chimairanblogg.blogspot.com
Postat av: Annie

Siq: Jaså? Vänner till mig verkar lyckas bra. Själv köper jag ju min film på Amazon.uk och där tycker jag de har helt ok priser.



Marie: Jag har sett better than chocolate, men det var många år sen så kommer inte ihåg den tillräckligt bra för att kunna recensera den. Jag har faktiskt filmen hemma också men dvd-skivan är USA-regionen och min dvd-spelare klarar bara Europa-regionen. Jag får ta mig hem till nån kompis och se den snart så jag kan recensera den sen. =)

2009-05-03 @ 15:42:13
Postat av: cattis

hej

har du sett "tipping the velvet"? också en BBC film. Den är mitt tips ;)

kramk

2009-05-22 @ 16:03:18
Postat av: Anonym

Jag har läst boken och jag har faktiskt filmen hemma, men jag har inte hunnit kika på den än. Men snart kommer den som recension här =)

2009-05-24 @ 14:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0