Love sick

Miss F och jag visste inte alls vad vi gav oss in på när vi bestämde oss för att titta på en film som heter Love sick. Det lät ju så bra på framsidan: "A sweet, tender film... director Tudor Giurgiu beautifully explores the confusion and delights of young love". Ja, visst låter det helt ok? Det skulle dessutom vara en lesbisk film och då låter det ju ännu intressantare.
Vi blev därför rätt överraskade ett antal gånger i filmen:

"Men.. jag förstår inte vad de säger. Skulle de inte prata engelska? Jaha, det är visst en rumänsk film."
"Men.. varför ligger hon i sängen med en kille? Skulle det inte vara en lesbisk film?"
"Men.. är den där killen hennes bror? Men.. visst är det samma kille som hon låg i sängen med nyss?"
"Men.. varför blir tjejen ihop med den där tjejen när hon vet att hon ligger med sin bror?"
"Men... varför gör inte föräldrarna något?"
"Nu gör hon äntligen slut med incesttjejen! Men varför fattar inte incesttjejen varför hon blir dumpad?"
"Men.. flyttade hon hem till brorsan nu? Ska de vara ihop?"

Filmen Love sick visade sig alltså vara mycket mer sick än love.
Okej.. om vi ska försöka se några positiva aspekter av denna film. Det är verkligen en oväntad handling. Och man får se lite hur Rumäniens miljö och kultur ser ut. Jag hoppas dock att de flesta andra människor där är normalare än dem man får se i denna film...

Att placera in (Love) sick på topplistan blir lite knepigt. Kanhända är filmen av rätt bra kvalitet rätt filmmässigt, men den är ju helkonstig. Och jag har ju faktiskt bestämt att det som bedöms på min topplista är lesbiskiteten (fint ord va?) och romantiken och spänningen mellan karaktärerna. Och när man tänker på de sakerna har den här filmen inte mycket att komma med. Nej, faktiskt hoppar filmen över all spänning och romantik som skulle kunna finnas och fokuserar bara på konstiga och tråkiga saker. Ett orginellt val, men det resulterar inte i någon höjdarplacering på topplistan. Filmen får hamna näst sist. Ja, bara näst sist, för en sak måste man ge filmen: den kan i alla fall räknas som en film..


Topplistan:

1. Aimee und Jaguar (Romantisk, vacker, verklighetstrogen och hemsk tysk film om judinna som blir kär i tysk officersfru)

2. Loving Annabelle (Romantisk, vacker, spännande, mycket fin och lite sorglig film utan riktigt slut)

3. Fingersmith (Romantisk, vacker, hemsk, verklighetstrogen engelsk film efter Sarah Waters bok)

4. Desert hearts (Romantisk, vacker film med komma-ut-problem i öknen)

5. It´s in the water (Rolig, romantisk, mycket amerikansk)
6. BOUND (Mycket spännande, sexig, blodig maffiafilm)

7. Imagine me and you (Feelgood-film som omväxlande är riktigt bra och omväxlande lite klichéeaktig)

8. DEBS (Romantisk, rolig, fånig, sexig, parodisk, icke-verklighetstrogen film om skurk som blir kär i motståndaragenten)

9. Affinity: (Sorglig och lite småläskig film efter Sarah Waters bok)
10. Saving Face (kinesisk-amerikansk film om traditioner och förbjuden kärlek)
11. Ninas heavenly delights (skotsk-indisk något fånig feelgood-matlagningsfilm)
12. Gia (Hemsk, sorglig film om drogberoende lesbisk fotomodell)
13. My summer of love (sorglig film om ensamma flickor som tröstar sig med varandra)

14. But I´m a cheerleader (Helknäpp osannolik film som driver med alla fördomar om homosexuella och könsroller)

15. Kissing Jessica Stein (Smått neurotisk kvinna fascineras av annan kvinna men är det kärlek?)
16. Itty Bitty Titty Committee (Tråkig barnslig förutsägbar feministfilm med trist huvudperson)
17. Love sick (Rumänsk oromantisk incestfilm)
18. Girl Play (En mycket äkta icke-film)


Kommentarer
Postat av: Sandra

vars har du fått tag på de här filmerna?:)

2009-02-08 @ 22:43:18
URL: http://ssandrab.blogg.se/
Postat av: Annie

Hej Sandra! Min film handlar jag på amazon.uk = )

2009-02-09 @ 20:53:28
Postat av: Hej

Hej!

Råkade komma in på din blogg när jag sökte på googel på lesbiska film tips...herregud du har ju glömt Lost and delerius bästa flatfilmen!!!!

2009-03-15 @ 01:38:18
Postat av: Annie

Hej! Och.. nej! =) Jag har inte glömt Lost and delirious. Jag har heller inte glömt Tipping the velvet. Jag har bara inte sett dem än. De står här i min filmhylla och så snart jag tittat på dem kommer de att få en plats på listan.

2009-03-15 @ 14:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0