Heterofobi

Nu har jag hittat något riktigt intressant! Det började med att jag igår blev kallad "heterofob" av en man i mitt inlägg "Gaypingviner" här på bloggen. Jag tyckte det lät som ett sånt roligt ord så jag var tvungen att att slå upp vad det betyder.
På susning.nu står följande:

Heterofobi betyder bokstavligen "rädslan för det annorlunda" och används framför allt inom sociologin för att beteckna någon form av rädsla och oftast diskriminering mot personer som personen upplever som ett hot mot sin kultur eller livsstil.

Visst är det ironiskt? Det här innebär alltså att homofober är heterofober! = )

Kommentarer
Postat av: Lilly

Hahahah så jävla bäst. xD

Har själv blivit kallad för heterofob av min vän Emma så detta ska hon allt få höra nästa gång vi ses. :D

2009-06-05 @ 14:46:52
URL: http://sojealous.blogg.se/
Postat av: Annie

Tja, fast om man är rädd för hot mot sin kultur och livsstil så kan ju både heteros och homos vara heterofober. =)

2009-06-06 @ 09:02:07
Postat av: Anonym

jag tror att okunskap kan leda till att människor (heteron) känner sig hotade av ett normkritiskt förhållningssätt och därmed blir det kanske lätt sådana uttalanden om heterofobi. Jag skulle dock säga att det är en viss skillnad mellan homofobi och normkritik.

2009-06-06 @ 15:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0