Tipping the velvet

Ja, det tog ett tag innan jag tog mig fram till den här klassiska filmen. Det beror på två saker. Dels har jag redan läst boken så jag kan handlingen och dels är den så väldigt lång så man måste ha gott om tid på sig att se den. Man kan ju i och för sig välja att titta på ett kapitel i taget, för filmen är uppdelad i tre delar, men sådant har jag aldrig varit bra på. Jag vill se allt på en gång!

De flesta av er har säkert läst Sarah Waters bok, men för er som inte har det kan jag berätta att filmen handlar om Nancy, eller Nan som hon kallas. Hon börjar sina dagar med att öppna ostron hos sin familj vid havet. Det gör hon tills hon stöter på Kitty Butler, som uppträder genom att klä ut sig till en man och sjunga och dansa. Nancy faller direkt för Kitty och när hon får chansen att åka med till London som Kittys påkläderska säger hon ja direkt. Efter ett tag får även Nan vara med och uppträda tillsammans med Kitty.

Det dröjer länge innan Kitty vågar visa Nan vad hon känner och när de väl fått varandra och allt är så fint och man bara myser, ja då går det förstås som det alltid går i Sarah Waters böcker: allting blir hemskt och förskräckligt. Kitty vågar inte leva med Nan och gifter sig istället med en man. Nan blir förkrossad och rymmer därifrån. Hon har inga pengar med sig och försörjer sig genom att sälja sig själv.

Tack vare att hon träffar på en god kvinna som hjälper henne hittar hon till slut både sig själv och kärleken igen och hon får till och med ett erbjudande om att uppträda på teatern. Det är då hjärtekrossaren Kitty hittar henne. Hon vill ha Nan tillbaka och Nan måste bestämma sig för vem hon egentligen älskar.

Ja, det var den korta summeringen av filmen, men det händer väldigt mycket eftersom filmen är så lång, på gott och ont. För min del kunde jag ha hoppat över en del av det hemska i filmen, framförallt i kapitel 2, men boken är ju faktiskt skriven sån och det kanske bara är jag som är mesig och längtar mest efter de romantiska delarna. ;) Men om man är sån som jag kan man ju alltid fuska och bara titta på kapitel 1 och 3...

Det fanns också några fina scener som jag önskade skulle vara med i filmen men som inte var det. Till exempel i slutet av boken så finns en fin och mycket sorglig scen innehållande en ros och någon som gömmer sig. Den scenen kom jag ihåg mycket starkt efter att ha läst boken, men den fanns inte alls med i filmen. Vad synd.

Nåja, allt som allt är ju det här en väldigt bra film, med alla de rätta ingredienserna: kvinnor, kärlek och spänning!

Filmen ger mig också ett stort problem. Var ska jag placera den på listan? Både Tipping the velvet och Aimee und Jaguar är väldigt bra filmer. Nej, jag tror jag får låta första platsen stå orörd än så länge. Men en andraplats blir det absolut för Tipping the velvet.


Topplistan:

1. Aimee und Jaguar (Romantisk, vacker, verklighetstrogen och hemsk tysk film om judinna som blir kär i tysk officersfru)

2.Tipping the velvet (Romantisk, vacker, spännande, och hemsk engelsk film efter Sarah Waters bok)
3. Loving Annabelle (Romantisk, vacker, spännande, mycket fin och lite sorglig film utan riktigt slut)

4. Fingersmith (Romantisk, vacker, hemsk, verklighetstrogen engelsk film efter Sarah Waters bok)

5. Desert hearts (Romantisk, vacker film med komma-ut-problem i öknen)

6. It´s in the water (Rolig, romantisk, mycket amerikansk)
7. BOUND (Mycket spännande, sexig, blodig maffiafilm)

8. Imagine me and you (Feelgood-film som omväxlande är riktigt bra och omväxlande lite klichéeaktig)

9. DEBS (Romantisk, rolig, fånig, sexig, parodisk, icke-verklighetstrogen film om skurk som blir kär i motståndaragenten)

10. Out at the wedding (Rolig, välspelad, romantisk feelgoodfilm)
11. When night is falling (Amerikanskt romantiskt drama med mycket kärlek)
12. GRAY Matters (Söt, rolig amerikansk om syskonrelation och tjej som inser att hon är gay)
13. Better than chocolate (Söt rolig kanadensisk feelgoodfilm)
14. The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love (Amerikansk high school komma ut-film)
15. Affinity: (Sorglig och lite småläskig film efter Sarah Waters bok)
16. Saving Face (kinesisk-amerikansk film om traditioner och förbjuden kärlek)
17. I can´t think straight (brittisk-palestinsk-indisk kärlekshistoria om att bryta traditionerna)
18. Ninas heavenly delights (skotsk-indisk något fånig feelgood-matlagningsfilm)
19. Gia (Hemsk, sorglig film om drogberoende lesbisk fotomodell)
20. Daphne (BBC-film om författarinnan Daphne du Mauriers kärleksliv)
21. My summer of love (sorglig film om ensamma flickor som tröstar sig med varandra)

22. But I´m a cheerleader (Helknäpp osannolik film som driver med alla fördomar om homosexuella och könsroller)

23. A girl thing (Flera historier varav en lesbisk. Bra men alldeles för kort kärlekshistoria.)
24. April´s shower (Smårolig och halv utflippad amerikansk film om en möhippa.)
25. Kissing Jessica Stein (Smått neurotisk kvinna fascineras av annan kvinna men är det kärlek?)
26. Monkey´s mask: (Dålig fånig oromantisk film om lesbisk privatdetektiv)
27. Itty Bitty Titty Committee (Tråkig barnslig förutsägbar feministfilm med trist huvudperson)
28. Un unexpected love (Mycket amerikansk Hallmarkfilm med för mycket händelser och för lite känsla)
29. Love sick (Rumänsk oromantisk incestfilm)
30. Girl Play (En mycket äkta icke-film)






Kommentarer
Postat av: Candy

Tack för filmtips :)



Har du sett Room in Rome ? Om inte så är de en av de bästa filmer ja sett =)

2012-02-03 @ 21:55:42
URL: http://[email protected]
Postat av: Annie

Javisst har jag det. =) Du kan se recensionen här: http://anniesfilmblogg.blogspot.com/2011/10/room-in-rome.html

2012-02-04 @ 20:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0