Stressiga mammor

När jag är hemma med onda magen gör jag något som jag sällan gör annars: ser på tv. Idag fastnade jag en stund i ett danskt program om mammor och stress. Det var rätt fascinerande.

Alla mammorna kände likadant. De skämdes för att de var tvungna att gå så tidigt från jobbet, sedan skämdes de för att de kom och hämtade så sent på dagis, sedan skämdes de för att de inte förberett middagen, sedan slet de med att få barnen i säng och städa upp barnens röra och sedan skämdes de för att de var för utmattade för att ha sex med sin man. Och för många av mammorna slutade det i skilsmässa.

Det känns som att samhället har missat något när det gäller mammor. Eller pappor förstås. Självklart måste det finnas pappor som har det likadant, men man kanske kan misstänka att de inte är lika många. Kanske borde småbarnsföräldrar få en eller två timmars arbetstid till skänks varje vardag så att de hinner med allt. Ja, det tycker jag att de borde få. Jag förstår inte hur de orkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0