Dagen jag blev hetero och gift


From: Annie
To: HEMKÖP KUNDKORT

Hej Hemköp!

Min Vi-affär blev just en Hemköp-affär och skickade hem ett Hemköp-kort till mig, men jag skulle behöva ett till min sambo också. Kan ni fixa det?

Hälsningar Annie


Från: HEMKÖP KUNDKORT
Till: Annie

Tack för din e-post! Vänligen återkom med din mans personnummer och fullständiga namn så ska vi se till att han får ett kort skickat till sig.

Med vänlig hälsning,

Diane
Hemköp

From: Annie
To: HEMKÖP KUNDKORT

Hej Hemköp!

Min man heter Josefin och har personnummer XXXXXX-XXXX.

Hälsningar Annie


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej!



Vill du bli länkad och samtidigt vara med och tävla om en hemlig gåva? Klicka vidare på länken i så fall! :D

http://jennyvuongs.blogg.se/2011/october/bli-lankad-d.html#comment



KRAM

http://jennyvuongs.blogg.se

Postat av: HANNA

hoppas du får en superbra dag! :)

2011-10-31 @ 11:19:13
URL: http://hannalovisasol.se
Postat av: Millah - väntar första barnet ♥

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-10-31 @ 11:54:37
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Sara

Hahaha! Bra, så ska de tas. Hoppas att de fattar hinten och skriver annorlunda nästa gång.

2011-10-31 @ 15:59:11
URL: http://sockertrassel.blogspot.com/
Postat av: Nina

Hahaha...klockrent!!

2011-11-04 @ 20:01:56
Postat av: Annie

Ja, det skulle vara roligt att se om det ledde till något krismöte på Hemköp. =)

2011-11-10 @ 22:39:57
Postat av: Lissie

Åh men idioter! Hoppas att de fattar piken... Förresten, grymt initiativ med film-sidan. Jag hittade flera måste-se-filmer. :)

2011-11-12 @ 10:40:38
URL: http://fairlynuts.blogg.se/
Postat av: Tess

Hahaha! Så jävla roligt svarat av dig :) Fick du ngt svar på ditt mail undrar jag?

2011-11-30 @ 13:27:03
URL: http://pappajenny.blogg.se/
Postat av: Annie

Jodå, de svarade att Josefin skulle få ett kort hon med så att vi kunde samla poäng tillsammans. Fick dock inga kommentarer om hur de uttryckt sig i tidigare mail.

2011-12-03 @ 21:57:46
Postat av: Rakel Hegvold

Det är tyvärr så att heterosexualitet kommer alltid vara en norm, och det får vi bara finna oss i.

2012-01-18 @ 14:17:10
Postat av: Annie

Hej Rakel!

Att något är norm tycker jag inte innebär att man ska glömma bort alla andra som inte passar in i normen. Tydligen tycker Hemköp också att man bör vara gift, fastän jag skrev att jag var sambo. Jag tänker aldrig finna mig i att människor antar saker om mig av vana utan fortsätta upplysa människor under resten av mitt liv, att alla inte är hetero.

Hälsningar Annie

2012-01-22 @ 22:30:36
Postat av: Rakel Hegvold

Det handlar om en vana och inte om att glömma bort eller att tycka saker, handen på hjärtat nu; du ser en blond långhårig kvinna med blus och kjol som säger att hon har två barn och är gift, tror du hon är homosexuell eller heterosexuell?



Om jag var du skulle jag skriva någonting med "min sambo heter Josefin osv." och inte "min man Josefin". Så gör jag, jag kommer aldrig ut, när killar kommer på tal och jag får frågor säger jag bara kort att jag gillar tjejer.



Normer kommer alltid att finnas, tänk på hur gamla är. Min mormor säger hela tiden att hon hoppas hon fortfarande lever dagen jag får en kille och barn, det går inte att prata. Utan det är bara att acceptera.



Varför måste man upplysa alla om sin läggning?

Ungefär som att jag ska upplysa alla om att jag är naturligt brunett, för det är lika vittkommande, naturligt och oviktigt som att berätta om sin läggning.



HBT-rörelsen är bara ett hinder för homosexuella som vill leva ett normalt svenssonliv utan att komma ut och spela på sin läggning.

2012-01-24 @ 13:22:02
Postat av: Annie

Hej Rakel,

som du kanske ser så började jag inte alls med att upplysa Hemköp om min sexuella läggning, utan började med att säga att jag ville ha ett kort till min sambo. Det var Hemköp som då antog att jag var hetero och dessutom gift. Jag är inte arg på Hemköp för detta, men jag tänker heller aldrig låtsas att jag är gift och har en man bara för att de antar det. Jag tänker alltid vara mig själv och stå för vem jag är. Jag tänker aldrig låtsas vara någon annan. Det finns länder som tycker att homosexualitet är något brottsligt. Ska de människorna då finna sig i att man inte får vara homosexuell, bara för att de är vana vid att det är brottsligt? Jag hoppas att alla människor berättar vilka de är så att vi sakta vänjer oss vid en spretigare värld där alla kan vara sig själva utan att behöva känna att något är fel på dem.

2012-01-28 @ 21:10:34
Postat av: Anonym

You go girl!

2012-02-01 @ 01:05:36
URL: http://studentlivet.blogg.se/
Postat av: Rakel Hegvold

Nej Annie, du kunde ju skrivit att din sambo hette Josefin och hade personnummer istället för att skriva att hon var din man.



Sålänge man kommer ut och har en öppen kamp kommer också "heteronormen" förutsätta att alla som inte är heterosexuella ska säga det. Men om man slutade komma ut och slutade upp med rörelser och pridefestivaler och allt vad det är kommer också folk vänja sig vid att homosexuella är vanliga människor, som inte kommer ut, som inte är svettiga, arga och håriga truckflator eller fjollbögar i rosa stringkalsonger som pratar med en nasal röst.



Sålänge man ska utmärka sig så får man verkligen vara förberedd på att man blir separerad från heterosexuella eftersom att dem då tror att homosexuella vill leva i sin egen kultur, hur nu homosexuella kan ha en kultur då kultur är något som betyder ett levnadssätt, viss mat, viss musik och vissa konstnärliga uttryck hos olika folkslag i olika länder - som även homosexuella i tex. Grekland, Ryssland eller vilket land som helst lever enligt.



Att nämna andra länder är det dummaste som finns, vi bor inte där och om man nu konverterar till någon religion så har man valt att ta del av den kulturen och då kan man inte heller klaga på att man inte får vara homosexuell.



Tror du att en truckflata med håriga armhålor och säckiga jeans som står och skriker någonting om fittmakt i Kungsträdgården kan få en iransk domare att INTE avrätta en som anklagats för sodomi och precis ska hängas? Eller en fjollbög i rosa klänning som är på en fest och dricker dyra drinkar och lever som en "promiscous rich bich" för att ändra åsikten hos någon pastor i Uganda medan dessa barn i Uganda svälter ihjäl och inte har kläder eller hem?



HBT-aktivister lever ju bara upp till homosexofobers fördomar. Säg nu ingenting om att jag inte vet något om den rörelsen, jag har varit aktiv där och sett det jag ser, något jag ångrar och skäms över så in i helvete.



Jämför bara detta med rasismen i USA, vilka tog stopp på de vita amerikanernas rasistiska fördomar egentligen?

: "Teh gangstah niggas who gon beat yo ass racist whitey man" eller de svarta amerikanerna som var precis som de vita, som jobbade, studerade och levde ett vanligt liv fast den enda skillnaden mellan de och de vita var hudfärgen.

Rasisterna i USA hade fördomar om just "gangstah niggas", hur skulle det då se ut om teh gangstah niggas bara gav de vatten på kvarnen?



Precis som en svart vanlig amerikan spyr på gangstah niggas så tror jag Gustaf Svensson - en bög ifrån arbetarklassen som aldrig slänger upp sin läggning i ansiktet på folk, aldrig kommer ut och tillsammans med sin man eller pojkvän jobbar på en fabrik eller är strejkledare spyr på hbt-rörelsen.

Och att flagga med en läggning är inte att berätta om "mig och min tjej" eller "mig och min kille", utan att det är att säga saker som att "Jag är ju lesbisk så att", "Jag är lesbisk, jag måste berätta det" osv.



Kan du förklara hur ens sexuella läggning berättar om den vi är för person?

2012-02-07 @ 15:09:52
Postat av: Annie

Rakel, min humor hade varit densamma oavsett vilken läggning jag än fötts med, och det som jag ser som något roligt och ganska oskyldigt, ser du tydligen som något bevis på att jag är arg, svettig, hårig och truckerflata? Jag tycker att det finns en stor skillnad mellan att visa att man är en vanlig människa och att gömma sig och vara helt osynlig. Jag finns i den här världen, med alla de egenskaper jag har. Jag är inte någon arg svettig gangsteraktivist som lever i ständig kamp, eller vad det nu är du har antagit om mig utan att känna mig överhuvudtaget.



Jag håller inte med dig alls om att jag inte ska nämna andra länder för att jag själv inte bor där. De som utsätts för hat och våld i vissa länder har inte gjort något aktivt val som gör att de får skylla sig själva. De kan inte välja var de har fötts. Jag tog upp detta för att du säger att det inte är någon idé att försöka ändra folks vanor. Men jag håller inte med dig där heller. Det går visst att ändra folks vanor. Det gör man genom upplysning, genom att visa att jag finns och att jag inte är farlig eller konstig. Inte genom att gömma sig. Jag har haft tur som har fötts i ett land som har kommit längre än många andra länder, där många människor har insett att homosexuella är precis som alla andra. Jag tror dock inte att vi har kommit så här långt i Sverige genom att människor har gömt sig. Jag tror att jag har många andra starka modiga människor som har levt före mig,att tacka för att jag har det så bra idag.



Det här du säger om att utmärka sig genom ha rosa stringkalsonger förstår jag inte alls varför du tar upp. Är det också något du har antagit om mig utan att veta? Hur som helst tycker jag att vem som helst ska få ha rosa stringkalsonger om det är något de känner för. Det är inte något som har med läggning att göra, utan bara med klädsmak.



Och sedan jämför du mig dessutom med någon amerikansk gangster och tror att jag inte har studerat och inte har något jobb? Är det därför jag har så gott om tid över att stå och skrika om fittor i Kungsträdgården? Och alla dessa slutsatser har du dragit om mig för att jag skojat med Hemköp? Jag tyckte Hemköp var konstiga som antog att jag var gift fastän jag tydligt skrev att jag var sambo, men du har redan gjort hundra felaktiga antaganden om mig så du är nog snäppet värre.



Jag har aldrig sagt ett ord om att min sexuella läggning skulle förklara vad jag är för en person, så varför ber du mig förklara detta? Om det egentligen är någon annan än mig du är arg på tycker jag att du ska fortsätta din diskussion med den personen.



Hälsningar Annie

2012-02-09 @ 22:25:19
Postat av: Rakel Hegvold

Nej, jag pratade inte om dig, jag pratar om hela HBT-rörelsen som tror att truckflator som gapar kan förändra något. Eller heter du HBT-rörelsen, ja, då pratar jag ju om dig såklart men jag tror att du heter något som liknar namnet Annie.



Effekten är snarare det motsatta, homosexofober får ju bara sina fördomar uppfyllda av pridefestivalen och hbt-rörelsen.

Dvs. att dem inte alls vill vara som andra och enbart leva för att ha sex.



HBT-rörelsen förstör mitt liv, tack vare den så tror folk att jag hatar och ser ner på "de gråa heterosexuella", att jag vill krossa heteronormen när jag berättar om vem jag är kär i och undrar alltid "Men varför kommer du inte ut? Det är ju klart att vi ska acceptera den du är, förlåt för att vi pratade om killar med dig".

Jag är inte min läggning! Det är klart att man förutsätter att en tjej gillar killar. När jag har blivit sårad av tjejer jag älskat och varit riktigt ledsen och pratat med sk. "vänner" om det så har jag aldrig fått bra respons, bara massa frågor och uttalanden om att det är "såååå coolt att vara lebb" istället för den trösten jag faktiskt behöver - för att jag har blivit sårad av en tjej och inte för att jag har en "sååååån coool läggning"

Så, tack HBT-rörelsen, tack så mycket.



När man pratar såhär så pratar man som om homosexuella vore en helt egen folkgrupp.

"Deras rättigheter". Skulle det inte låta bättre med mänskliga rättigheter som kan innebära att man är emot allt ifrån att bögar i Iran, som inte flaggar med sin läggning överhuvudtaget blir dödade, att kommunister i Pakistan ständigt måste vara på vakt så att inte deras hus blir nedbrända eller familj blir dödade till att maoisterna i Indien blir misshandlad av den Indiska Statens män.



Varför ska man få ha kläder som visar på ett översexualiserat och borgerligt samhälle?



Kommer man ut gör man det till en stor grej, som det inte är, det är egentligen ingenting. Lika intressant som att berätta om färgen på sina tånaglar och bygga upp en identitet, rörelse och festivaljippon på röda tånaglar.



Nej, som sagt, jag jämförde HBT-rörelsens kamp och drog paraleller till rasismen i USA.

Det här är ett spännande fenomen, alla som mer eller mindre kämpat för hbt-personers rättigheter - hetero och homosexuella ser det som något personligt påhopp snarare än en diskussion. Det gör du, jag pratar om hbt-rörelsen och du får det till att jag pratar om dig.

Nej, jag vet inte helt säkert om du tillhör rörelsen. Men det är bara en intressant debatt.



Du skrev "Jag hoppas att alla människor berättar vilka de är så att vi sakta vänjer oss vid en spretigare värld där alla kan vara sig själva utan att behöva känna att något är fel på dem."



Ja, du kanske ser det här som att jag drar slutsatser om dig som person nu men jag frågar ändå.

Varför betecknar man filmer som inte är pornografiska som lesbiska när man inte pratar om andra filmer som heterosexuella?



Hur tror du HBT-rörelsen skulle reagera om heterosexuella också ville ha en pride, om dem ville börja komma ut och ha stöd i samhället för att få vara "sig själva"?

Skulle inte det vara rättvist, eftersom att om hbt-aktivister får ha sina jippon så ska heterosexuella också få det?



Hälsningar Rakel

2012-02-12 @ 11:20:20
Postat av: Annie

Rakel,



Eftersom du började denna diskussion med att klaga på mitt agerande gentemot Hemköp, så antar jag förstås att det fortfarande är detta agerande som är ämnet i diskussionen. Om du istället vill diskutera HBT-rörelsens aktiviteter kanske du istället kan vända dig till någon på RFSL och diskutera detta med dem.



Det är ju tråkigt om du har vänner som inte ger dig tröst när du behöver det och det är också tråkigt om du har upplevt att människor tror att du ser ner på dem pga din läggning. Själv har jag inte varit med om detta, men vi kanske umgås med olika typer av människor.



Jag vet inte riktigt vad du menar med att heterosexuella inte får ha en festival. Visst får de väl ha det. Det finns inget som förbjuder det. Min personliga tankegång är väl att jippon som festivaler oftast ordnas för att det finns ett behov av det. Reggaefestivaler ordnas för människor som gillar reggae, fastän det finns fler människor som lyssnar på pop. Då är det inget som säger att dessa människor inte har andra kvaliteter än att gilla reggae. Det finns heller ingen som säger att de inte borde skylta med att de gillar reggae. Det är väl jättebra att människor får utlopp för alla sina intressen och alla delar av sin personlighet på olika håll. Människor som går på pridefestival en gång om året ägnar säkerligen inte resten av året åt att vänta på nästa pridefestival. De arbetar, umgås med vänner, hämtar barnen på dagis, spelar innebandy och lyssnar på Mozart. Varför skulle just sexualiteten vara en del av dem som måste gömmas när inget annat i deras liv måste gömmas? Jag har träffat många människor som tycker att det känns befriande att gå på pridefestival. De kan se att de inte är ensamma, träffa nya vänner, kanske till och med hitta kärleken. Merparten av besökarna på festivalen står inte och skriker slagord. De är på festivalen för att lyssna på musik, dansa och träffa människor. Heterosexuella har helt klart enklare att träffas, för de kan träffas var som helst när som helst. Om så inte vore fallet skulle säkert de också anordna en egen festival.



Hur menar du med att de heterosexuella skulle vilja ha stöd i samhället? Vad tror du att de skulle behöva stöd för? Det händer väldigt sällan att barn förskjuts av sina föräldrar för att de är heterosexuella. Det händer också väldigt sällan att någon blir nedslagen på gatan för att han eller hon är heterosexuell. Som du tidigare nämnt är heterosexualitet norm i samhället. Det är det som sticker ut från normen som människor tycker är okänt och läskigt.



Samma sak som med festivalerna är det förstås med film. Det berör mig mycket djupare att få se en film om kärlek mellan två kvinnor eftersom jag då känner igen mig. Jag förstår inte vad du menar med att filmerna inte skulle kallas lesbiska för att de inte är pornografiska? Vad har porr med homosexualitet att göra? Och det är samma sak där, att det finns oändligt många filmer om heterosexuell kärlek och då måste vi kalla de filmer som handlar om lesbiska kvinnor för någonting för att kunna hitta dem. Vad skulle du vilja att de hette? Eller vill du inte att vi ska se på lesbisk film alls utan bara se på filmer där en man möter en kvinna eftersom det är norm?

2012-02-19 @ 22:34:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0