Att skriva är det verkliga nöjet

För några dagar sedan var det deadline i SVT:s novelltävling Slutet på historien. Ni kanske har hört talas om den? Sex etablerade författare skrev varsin början på en novell som tittarna sedan får avsluta. Drygt 2000 bidrag har tydligen kommit in. Och ett av dem är mitt. Jag valde att avsluta Johanne Hildebrandts novell "5 dagar". Jag skulle gissa att den är rätt populär eftersom den har ett så rakt och enkelt språk och eftersom den säkert lockar många unga skrivare med sin unga huvudperson och lite övernaturliga tema. Därför är det nog en rätt liten chans att man blir utvald. Om man inte hör något från SVT innan 1 juli innebär det att ens bidrag inte gått vidare. I så fall lägger jag ut min novell här på bloggen då, så kan ni skriva ut den och läsa nere vid stranden. En novell tar lagom lång tid att läsa innan era huvuden blir så tunga av sommar att ni måste vila dem på handduken och njuta av solen eller springa ner till bryggan och ta ett dopp. = )

Nu ska jag försöka skriva ner den där scenen i min roman när Anna och Isabella är bjudna på middag hos Isabellas pappa och hans nya fru. Det ska bli bråk. Jag är inte så bra på att beskriva folk som bråkar märkte jag. Själv hetsar jag inte upp mig i första taget så det är svårt för mig att säga exakt vad det är som personerna i min bok stör sig på och vad som får dem att tappa tålamodet. Har suttit med mina knyckliga lösa A4-papper i två veckor nu, på tunnelbanan, på bussen, i trapphuset utanför excelkursen, i bilen på väg hem från landet. Jag har ändrat, strukit över, lagt till, börjat om igen. Papprena ser alldeles hemska ut med alla streck och ringar och pilar. Men jag tror faktiskt att det börjar likna en scen. Ska skriva in den på datorn nu och se vad det egentligen blev av det hela.

Är lite besviken på min panel. Av alla de som skulle läsa min bok har endast en person hört av sig med kommentarer. Hoppas att panelmedlemmarna bara drabbats av vårstress och att de får tid att läsa boken/skriva ner sina kommentarer i sommar.

Till min stora förskräckelse insåg jag att det är Mors dag nu igen. På söndag redan. Tips på bra presenter att ge till snälla mammor mottages tacksamt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0