It has been done

Idag skickade jag in min bok till fem olika förlag. Nu är jag nervös. Jag hoppas att jag inte kommer vara ständigt nervös i två månader. Det står nämligen på de flesta förlagens hemsidor att de har som mål att läsa inkomna manus inom två månader. Om det stämmer skulle jag få ett svar i slutet av september. Men jag har faktiskt skickat in något jag skrivit förut en gång och då har jag för mig att det tog mycket längre tid än så.

 

Den förra gången jag skickade in något till ett förlag fick jag till svar att: "författaren skriver humoristiskt men karaktärerna upplever inte de problem som homosexuella i dagens samhälle möts av". Betyder detta att gaylitteratur alltid måste handla om olyckliga människor som ständigt möts av orättvisor i samhället? Jag skrev ju min bok för att jag ville läsa om några som faktiskt inte gick runt och var ständigt olyckliga på grund av sin sexualitet. Något uppmuntrande och romantiskt ville jag läsa. Men förlagsmannen hade koll på hur homosexuellas liv ser ut och alla de problem de har, och min bok passade tydligen inte in i mallen.

 

Men nu kanske jag är orättvis som bara antar att min bok lästes av en heterosexuell man som tycker att gaylitteratur ska vara problemlitteratur? Det kan ju vara så att min bok lästes av en lesbisk tjej på förlaget. Hon kanske behandlar alla lika och skriver till de heterosexuella författarna att: "Din bok var intressant och rolig men jag tycker inte att karaktärerna upplever de problem som heterosexuella stöter på i dagens samhälle".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0