Si hoc signum legere potes, operis boni in rebus Latinus alacribus et fructuosis potiri potes!

 Inspirerad av de latinska fraserna på Brudens blogg gav jag mig ut på nätet, fast besluten att öka min allmänbildning och lära mig några av de vanligaste meningarna som kan vara användbara i det dagliga livet. Resultatet ser du nedan. Bara att lära sig utantill och dra fram i lämpliga situationer: 
  • Ancilla, face mea laganum!  Slavkvinna, gör pannkakor!!
  • Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus.  Din mor är en hamster och din fader luktar fläderbär.
  • Machina improba! Vel mihi ede potum vel mihi redde nummos meos! Din idiotiska maskin! Ge mig min läsk eller ge tillbaks mina pengar!
  • Se auderis delere orbem rigidum meum!  Våga inte radera min hårddisk!
  • Non curo. si metrum non habet, non est poema.  Jag bryr mig inte. Rimmar det inte så är det inte en dikt.
  • Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!  Dom gröna byxorna passar så bra ihop med den där rosa skjortan och den skotskrutiga kavajen !
  • Visne saltare? viam Latam Fungosam scio.  Vill du dansa? Jag kan fågeldansen.
  • Utinam coniurati te in foro interficiant!  Må konspiratörer förtala dig i köpcentrat!
  • Te precor dulcissime supplex!  Ja tack gärna, med ett körsbär på toppen!
  • Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.  Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra.

Idag har jag ont i magen. Det har jag en vecka i månaden, året om! Män vet inte hur bra de har det.


Kommentarer
Postat av: Siquidem

Latin är oslagbart :)

2007-05-10 @ 22:49:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0