Frågan vetenskapen glömde eller "know man an island?"

Annie säger: Jag undrar en sak. Var går gränsen för att en ö ska vara en ö? Australien tex är väl ingen ö?

P säger: Helt omringad av vatten, oavsett storlek. Tror jag.

Annie säger: Är Storbritannien en ö då? Allting är ju omgivet av vatten förr eller senare.

P säger: Ja, eller england, skottland och wales.

Annie säger: Va? Vad har nu det med saken att göra? = )

P säger: Nordirland ligger ju inte på samma ö som de andra, men hör till storbr.

Annie säger: Haha.. jahaaaaaa.. Äsch. Slingrar dig är vad du gör..

P säger: Kanske missförstod din fråga... Va?

Annie säger: Grönland räknas väl som en ö tror jag. Och Grönland är ju mycket stort. Men jag har aldrig hört nån kalla Australien eller Storbritannien för ö(ar).... Undrar om det finns en gräns på nåt visst antal km2?

Annie säger: Vad tyst du blev nu då. Nej, om du inte tänker lösa det här problemet åt mig går jag nog och lägger mig istället.  Nattinatt. ; )

P säger: Du är högst orättvis!

Annie säger: Vaddå? Jobbar du för högtryck därborta? = )

P säger: Jepp! Men varför undrar du?

Annie säger: Det minns jag inte. Det vara bara en tanke som slog mig plötsligt

P säger: Är nyfiken på varför du undrar!

Annie säger: Haha. Ja, men tänk om nån frågar mig en dag vad en ö är. Då kan jag inte svara!

P säger: Ja, sånt är riktigt jobbigt. Sitter och bläddrar i en atlas...

Annie säger: Så...?

P säger: Atlasen var till ingen hjälp.

Annie säger: Äsch.

P säger: Ö= landområde som på alla sidor omges av vatten. Mest om inte alltför litet område, dock inte om kontinent. Enl. PLUS, Nordstedts.

Annie säger: Håhåjaja. Inte särskilt precist det där... Ingen vågar dra till med en yta! Jag får ta och sätta en gräns själv helt enkelt.

P säger: Ja gör det! Men tänk på att Grönland är riktigt riktigt stort!

Annie säger: Miiiicke stort ere....

Annie säger: Eller så får man dra till med nåt filosofiskt. Typ: "det är vad du vill att det ska vara"....

P säger: Ööh...det jobbigaste svaret av alla för den nyfikne

Annie säger: Joh.. bäst jag går å lägger mig istället. Godnatt = )

P säger: Ja, sov så gott!


Kommentarer
Postat av: Anna

om man vill vara ännu jobbigare kan man ju tänka på det här med prepositionerna.

"Bor på Irland" " Bor i Storbritannien" "Bor på Grönland" "Bor i Australien"

Det är nåt som gör att inte jag kan sova!!

2007-11-06 @ 11:51:47
URL: http://www.annahallberg.se
Postat av: Annie

Javisst, och tänk sen när man ska definiera en halvö, en kobbe och ett skär.. nej huga... men kanske vi kan utgå ifrån prepositionerna istället? När det känns rätt att säga "på" så är det en ö, och när det känns rätt att säga "i" så är det inte en ö. Och i osäkra fall tycker jag lokalbefolkningen själv får bestämma. = )

2007-11-06 @ 12:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0