Ratatouille (Råttatouille)

Regi: Brad Bird
Genre: Animerat, komedi
Speltid: 1h 52m
Betyg: Fyra tekoppar


Ja, filmtiteln funkar ju på engelska (rat) och på tyska (Ratte) men på svenska heter det ju råtta och då blev ordleken genast lite svårare att få till. (Ratatouille är en klassisk fransk grönsaksröra. Den består vanligen av tomater, aubergine, zucchini, paprika och lök. Ingredienserna hackas och steks i olivolja. Namnet kommer från franskans touiller, "att röra om".)

Jag har alltså sett en tecknad film denna gång. Jag var lite orolig för att filmen skulle kännas barnslig, men så var det faktiskt inte alls. Nu såg jag ju filmen på tyska, vilket gjorde att jag var tvungen att anstränga mig lite extra, så det kan hända att det bidrog till att filmen kändes mer vuxen, men jag tror inte att det var allt. Tecknad film är ju oftast väldigt oskyldig men den här filmen kändes lite råare. Tex tappar råttan Remy bort sin familj och kökschefen super den unge killen full på rödvin för att få honom att avslöja sina hemligheter. Jag tror också att det faktum att miljön är så verklighetstroget ritad bidrar till känslan.

Så till handlingen: En råtta som älskar matlagning slår sina påsar ihop med en ung kille som inte kan laga mat alls, men som ändå fått anställning som springsjas i Paris mest berömda kök. Det är en söt historia, rätt osannolik förstås, men det är ju faktiskt tecknat och då gäller inte vanliga regler. Jag tycker mycket om animationerna. Både figurerna och miljön är mycket trevligt ritade. Man skrattar mycket och humorn i filmen kan nog närmast betecknas som "söt".  Filmen är också mycket matälskande och går in mer än jag hade trott på matlagning och den lilla råttans fascination av dofter och smaker. Ratatouille liknar de tidigare Pixar-filmerna men med en lite mindre dramatisk handling och ett lite vuxnare perspektiv.

Mitt betyg är att filmen absolut är sevärd. Då tänker jag förstås bara ur en vuxens perspektiv, för jag vet inte hur barn uppfattar den. Men jag antar att man även som vuxen bör ha ett visst intresse för tecknat för att uppskatta den.

image87

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0