Fokusfredag med sexistisk reklam

Idag var jag på en så kallad fokusgrupp. Det var Anna som ville ha med mig dit från början men sen kom hon på att hon inte orkade gå så jag gick dit själv istället. Man fick ju i alla fall 450 kr för besväret så det kunde det ju vara värt.

Jag hade fått veta innan att vi skulle prata om bilar, men inte på vilket sätt. Väl framme visade det sig att researchföretaget ville ha reda på vad unga tjejer tyckte om Suzukis förslag till reklamfilmer för sin nya bilmodell Splash. Jag sjönk ner i en fåtölj och högg in på smörgåsar, te och godis medan reklamfilmerna spelades och vi fick kryssa för vad vi tyckte om dem. En av tjejerna i gruppen visade sig vara mycket feministisk och sade efter varje film saker som: "Skulle det inte vara bättre om det var en kvinna som körde?" "Jag tycker det var bra att kvinnan vann racet över mannen." "Tjejen i filmen verkade så förtryckt, kunde hon inte vara lite coolare?" När vi hade sett alla filmerna undrade undersökningsledaren om vi skulle kunna tänka oss att köpa bilen? "Nej, man kan inte köra omkring i något som heter Splash", sa jag. Alla nickade instämmande och undersökningsledaren såg lite missnöjd ut. "Ja, vi får väl hälsa dem det..."


Jag pratade med min lilla syster på msn i morse om det här med reklamfilmerna. Hon sa att hon var lite chockad över hur tv-reklamerna där nere i Österrike ser ut. Det är bara en massa tjejer i bikini som trycker tuttarna mot bilrutan eller tassar omkring i underkläderna därhemma och talar om vilket tvättmedel de använder medan männen ser på tv. Feministtjejen i fokusgruppen hade svimmat om hon sett det. Jag kommer ihåg att jag också blev lite chockad när jag bodde i Österrike för några år sen och jag skulle gå och handla på stormarknaden för första gången. Ur högtalarna kom en massa reklam medan man gick runt och handlade och det första jag hörde var en mansröst som talade om tvättmedlet Persil: "Mannen är herre i huset, kvinnan bestämmer i köket, men i badrummet, där är det nya Persil som är mästaren." Jag hajade till. Hur kunde den reklamen bli godkänd? Men sen kom jag på att det nog inte finns något råd som anmärker på sexistiska reklamer i Österrike. Förmodligen skulle 90% av de österrikiska reklamerna aldrig kunna spelas i Sverige.

Det märktes faktiskt att även de reklamfilmerna vi fick se på fokusgruppen inte var gjorda i Sverige. I en film körde en tjej runt i sin bil till olika ställen och till sist skulle hon hämta upp sin man. Hon hoppade då ur bilen och lät honom köra. (Feministen hoppade upp och ner i sin stol) Sedan gick de på operan och sedan körde de hem och lade sig i sängen. Mannen säger till kvinnan: "Ska vi ta en åktur till?" Alla i fokusgruppen vred sig i stolarna och skrattade högt, och jag tror inte det var för att skämtet var så roligt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0