Korvar i armhålorna

Fastän jag var tvungen att jobba över idag så har den här måndagen haft sina ljuspunkter. Till exempel var jag på trevlig indisk lunch med C. Och DHH hade kommit tillbaka från sin semester, solbränd, glad och snygg. Efter jobbet stack syrran och jag iväg till gymmet och körde stenhårt för att bättra på våra Isinbayevamagar. Sedan avslutade jag dagen med en intelligent konversation med J på msn.

Bland annat konstaterade vi att Österrike och Tyskland är andra länder och att man inte bör sova med nattlinne eftersom man då kan få korvar i armhålorna. Dessutom dryftade vi det intressanta ämnet om varifrån uttrycket "att rekommendera sig" kommer. Vet ni vad jag menar? Det är lite gammalmodigt, men när man vill lämna ett sällskap för att gå och lägga sig kan man säga: "Mina damer och herrar. Jag ber att få rekommendera mig. Godnatt." Vad menar man egentligen med det? Vill man rekommendera sig själv till de andra? För vad? Eftersom man ska gå till sängs kanske man rekommenderar att de andra kommer till sängkammaren och besöker en? Typ: "Innan jag går till sängs vill jag gärna rekommendera mig själv, min vackra vältränade kropp och mina känsliga fingertoppar. Jag finns på rum 22."
(Den som har en troligare förklaring får gärna berätta!)

Kommentarer
Postat av: Siquidem

Vadå korvar i armhålorna? Låter jobbigt!



"Att rekommendera sig" är egentligen en förkortning att uttrycket "att rekommendera sig i någons hågkomst/gunst". Att man ber om att få tillhöra den innersta kretsen eller hamna i favör hos den man pratar med. Dina spekulationer var dock mycket roligare! :)

2008-12-09 @ 22:50:28
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Annie

Jag såg också det på SAOB igår. =) Men jag tycker nog att det lite samma sak som det jag var inne på ändå. =)

2008-12-10 @ 14:58:41
Postat av: Annie

Jo, det där med korvarna kom sig av att om man sover med nattlinne så KORVAR det sig och till slut har man det uppe i armhålorna. ;)

2008-12-10 @ 15:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0