Läst: Patricia Cornwell: "Rovdjuret"

Helgens läsning blev  "Rovdjuret" av Patricia Cornwell. Det var en otäck bok om läskiga mördare som är sjuka i huvudet och plågar sina offer. Ingen uppmuntrande läsning alltså. Det känns också som att störst fokus ligger på själva handlingen och inte på huvudpersonernas känslor och tankar. I och för sig har de ju inte mycket till liv eftersom de är poliser. Tycker ni att jag låter lite anti? Jag tror jag är lite trött på alla deckare om hårt arbetande poliser var arbete sabbar deras privatliv. Om jag ska vara lite positiv då: Det här är en välskriven bok som också är mycket spännande. Om du gillar deckare med hög äckelnivå är det säkert något för dig.

Handlingen då, enligt bokryggen: Rättsmedicinska institutet, med nyblivna chefen Kay Scarpetta i spetsen, kopplas in på ett mordfall där en ung kvinna i Massachusetts blivit sexuellt utnytthad och torterad. Den dödas kropp är tatuerad med handavtryck. Det är samma sorts märkliga handavtryck som Scarpettas struliga systerdotter Lucy iakttagit hos en av sina tillfälliga älskarinnor. Samtidigt utreder doktor Scarpetta och kriminalkommissarie Pete Marino omständigheterna kring en familjs mystiska försvinnande. Alltmedan någon därute bevakar varje steg de tar. På nytt får Kay Scarpetta chansen att göra det hon är bäst på: att få de döda att tala.

Till er som blev intresserade av den struliga systerdottern Lucy och hennes tillfälliga älskarinnor: Nej, det är en väääldigt liten del av boken som handlar om struliga älskarinnor. = )


Kommentarer
Postat av: h.

Ah, Kay Scarpetta! Jag gillar henne. Har du följt henne förut? För det är ju olika mycket om Lucy i olika böcker, om man nu finner henne intressant... :)

2008-07-07 @ 13:51:49
Postat av: Annie

Nej, har inte läst Cornwell förut. Jag läser inte så mycket deckare och om jag gör det så blir det mest Minette Walters. Kanske för att det inte är så mycket tråkiga polismiljöer där. Min favorit av Minette är Iskällaren. Lite smålesbiskt tema där också. = )



I den här boken tyckte jag just själva personen Kay Scarpetta var ganska intetsägande. Man fick inte veta särskilt mycket om henne och hon hade inte värst många åsikter om saker heller. Och de andra människorna i boken var inte så värst skojiga heller tycker jag. Nej, tacka vet jag böcker där man får en sympatisk huvudperson som man kan heja på. =)

2008-07-07 @ 15:03:44
Postat av: h.

Haha, ja du ska kanske läsa från början då, alltså inte för att det kronologiskt är så petigt, men man lär känna Kay bra. Men hon är ju en hård kvinna också, inte undra på med alla lik, mördare och karlar hon har runt sig.

2008-07-08 @ 14:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0