Annie testar: självscanning på ICA Maxi

Har ni också sett andra göra det men inte riktigt fattat grejen? När Systeryster och jag skulle handla på ICA Maxi tog jag chansen att prova på att få en sån där strålpistol som man ska blippa in sina varor själv med allteftersom man handlar. Systeryster hade provat på tidigare så hon fick stå för utbildningen. Såhär går det alltså till:

Man checkar ut en liten strålpistol (nej så heter de förstås inte på riktigt men de ser ut som det) vid ingången med hjälp av sitt ICA-kort. Sedan kommer ett kritiskt moment. Man måste bestämma redan INNAN man handlar hur många kassar man ska ha och blippa in dem med strålpistolen och lägga dem i sin vagn. Sedan packar man ner varorna i kassarna direkt medan man handlar. När man kommer till kassan lämnar man över sin strålpistol och de för över totalsumman man handlat för till kassamaskinen. Sedan drar man sitt betalkort och sen är det klart. KANSKE i alla fall! De utför tydligen några slags rutinkontroller ibland för att stämma av att man verkligen blippat in alla varor man har i vagnen. Så har man otur kan man få lägga upp allting på bandet FASTÄN man varit så duktigt och blippat in allt själv redan.
I slutänden undrar jag om det inte går lika fort att handla som vanligt.

Systeryster och jag råkade också ut för ett litet missöde: Vi råkade tappa bort vår strålpistol. Plötsligt satt den inte där i hållaren på vagnen och vi tittade på varandra med stora ögon. Kan vi ha lagt ifrån oss den i nån hylla? Var var vi sist? Vi gick tillbaka och.... ja! Där var vår lille vän. Han hade gömt sig i matfoliehyllan. Undrar om det händer ofta att folk kommer till kassan och har förlorat sina strålpistoler? De borde ha såna där små grejor på dem som man hade på nycklarna när man var liten. Ni vet, så man kunde vissla när man inte visste var nycklarna var och så svarade de med ett pip. En sån borde jag förresten ha på mina glasögon också...



Finn ett fel

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Ja..ja..JA!! När du hittar en sådan pip-grej till dina glasögon så hojta till. Min mest frekventa mening genom alla tider är -har någon sett mina glasögon..?!

2008-06-29 @ 13:18:00
URL: http://kajplats13.blogg.se/
Postat av: Annie

Den meningen ligger nog i topp hos mig också... = )

2008-06-29 @ 14:34:39
URL: http://komtillmin.blogg.se/
Postat av: dummie

Haha! Jag kommer på mig själv med att tänka så om flera saker. Man kan ju ringa till sin mobil när man inte hittar den (om man har en annan telefon i närheten dvs), men ibland tänker jag även tanken när andra saker är försvunna. 'Fan, var är min plånbok/jacka/min andra sko, jag måste ringa till.... eh, nä, det går inte nä...'

2008-07-01 @ 12:18:57
URL: http://vendettor.blogspot.com
Postat av: Annie

Haha. Ja, så brukar jag också tänka! = ) Jag tänker ringa till glasögonen, nycklarna och handväskan. Vad jättebra det vore om det faktiskt gick... Vi kanske har en affärsidé här!

2008-07-01 @ 13:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0