Grå arbetslördag, grön sommarsöndag

Jag var så glad över att jag äntligen skulle få komma ut i skärgården. De senaste tre fina soliga helgerna har det alltid hänt saker hemma i stan, så jag hade hunnit bygga upp en hel del längtan efter ren luft, tystnad, hav och bokläsande i solen på verandan.

När jag klev på bussen på lördagmorgonen hade det dock blivit alldeles mulet. och när jag klev av bussen 2 timmar senare möttes jag av ett lätt duggregn. Istället för solande på verandan lurade min mor ut mig på arbete i skogen. Det har nämligen varit stora maskiner här och avverkat och lämnat bråte över alla stigar så man inte kan ta sig fram.

Vi gav oss av med sågar och krattor och började rensa stigarna ner till havet. I fyra timmar höll vi på och jag märkte att jag inte längre var i samma form som när jag var en vältränad badmintonspelare. Vem har stulit alla mina muskler?

Idag när jag vaknade på morgonen i min sköna säng var i alla fall allt som det ska. Solen sken in genom gardinen och jag hörde fåglarna sjunga utanför. Det luktade kaffe och rostat bröd från köket och mamma och pappa smög försiktigt ut i trdgården med sin frukost för att inte väcka mig. Jag tassade ut i den gröna söndagsmorgonen och andades in luften som smakade sol, frihet, sommar och gräsmatta.


Väldigt stor rishög

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0