Är du tantig?

C och H och jag har diskuterat vår tantighet, dvs om våra intressen och personligheter är mer åt det ungdomliga eller mer åt det tantiga hållet. Till exempel menar C att mitt keramikande och mitt bakande är tantiga aktiviteter medan sportandet och serieritandet inte är det. Förmodligen går min tantighet lite i vågor som det mesta andra i mitt liv. I helgen tror jag att jag har varit rätt tantig faktiskt. Jag har löst melodikrysset, plockat svamp, varit ute med grannens minischnauzer (tanthund) och cyklat till affären på tantcykel med cykelkorg.

Dessutom har jag läst ICA-kuriren. Det är väl tantigt? Men jag upptäckte faktiskt en riktigt bra grej i den tidningen. Linda Skugge har fått egna sidor dit barn och unga kan skriva och fråga om sina problem. I vanliga fall är det ju 60-åriga psykologer som har såna där spalter och de minns knappt hur det var när de själva var unga. Ännu mindre vet de om hur det är att vara ung idag. Men det vet Linda. Hon svarar rakt ut utan krusiduller, säger vad hon tycker, berättar om saker hon själv varit med om och ger konkreta förslag och tips. Bra Linda!


Kommentarer
Postat av: Mlle Tant

ja, keramik och bakande räknas absolut in till tant-aktiviteter, likaså svampplockning. om du dessutom stickar/virkar el dyl., plockar bär, odlar egna växter, kokar saft och syltar så är du farlig nära pensionen ;) det är skönt att vara tant.

2008-10-12 @ 20:08:00
URL: http://mademoiselletant.blogspot.com
Postat av: h.

Ja, det är bäst att vara tant! Det har då ingenting med ålder att göra, spetsdukar, småkakor, möbelpolish och gärna en del frispråkighet, förstås.

Som tant sätter jag så klart ära i att ta med dig till ljuva Esters.

2008-10-12 @ 20:35:35
Postat av: Annie

Haha. Det där med virkande, saftande och spetsdukar ligger jag lite efter med, men fika på Esters ser jag fram emot. Synd att Mlle Tant bor så långt bort, annars hade vi kunnat ta med henne också. = )

2008-10-12 @ 20:52:11
Postat av: Mlle Tant

Oho! Det hade varit trevligt!

Jag kan avslöja att jag ofta besöker café Vetekatten, när jag är på besök i huvudstaden. Det är fin tant-stil på det caféet!

2008-10-13 @ 16:51:14
URL: http://mademoiselletant.blogspot.com
Postat av: Annie

Mlle får hojta till nästa gång hon är i stan helt enkelt. = )

2008-10-13 @ 18:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0