Fakta om Barbapappa

K säger: Spökjägare skulle jag vilja ha som yrke.

Annie säger: Inte jag.

K säger: Är du rädd för spöken?

Annie säger: Aa det skulle jag nog vara om jag såg ett.

K säger: Njae jag tycker det låter spännande. Det finns en spökjägare i Kristianstad. Han har mycket att göra nu. Kanske han behöver anställa en till?

Annie säger: Du får väl fråga. Men har du några referenser?

K säger: Jag får utnyttja mina kontakter. Ja jag har sett Ghostbusters I, II och III. Och ghost.

Annie säger: Och Caspar? Och Spöket Laban?

K säger: Ja just det. Absolut. Och Mumintrollet. Barbapappa.

Annie säger: Tror du missförstått nåt där. Alla som är runda räknas inte.

K säger: Nä, tror du? Vad är barbapappa för något om inte ett spöke?

Annie säger: Han är en barba. De är dödliga.

K säger: Barba är latin för spöke.

Annie säger: You are so full of shit. 

K säger: Haha.  "Barbapapa är en lekfull omskrivning av barbe à papa som är franska för spunnet socker." Det var oväntat. Han är spunnet socker alltså. Inte ett spöke.

Annie säger:  Så han är gjord av socker? Vad trevligt. Sa ju att han inte är ett spöke. 

K säger: Är spunnet socker dödligt?

Annie säger: Definitivt. Fråga bara Anna Skipper.

K säger: Haha ok.

"Barbapapa föddes i en trädgård när Per vattnade sina blommor (i senare översättningar har Per bytt namn till Jakob). Efter många underhållande äventyr träffar han också på en hona av samma art kallad Barbamama. Barbamama är svart, har mer kvinnliga former och även hon växte upp ur jorden på samma mirakulösa sätt. Tillsammans producerar de sju barn, på ett mer traditionellt sätt genom att Barbamama lade sju ägg". De är inte däggdjur.

Annie säger: Nej, de var ju spunnet socker?

K säger: Som kan lägga ägg.

Annie säger: Intressant! Får läsa mer om det här. Kanske de är aliens?

K säger: Ja de måste vara aliens.


Kommentarer
Postat av: Mlle T

tillåt mig tillägga att barbe à papa även betyder pappas skägg. så från skägg till sockervadd till barbapapa. där kan vi prata om att mjukna..

2009-04-28 @ 09:55:05
URL: http://mademoiselletant.blogspot.com
Postat av: Annie

Det förklarar även det gamla talesättet "Lägg ägg i morsans skägg".

2009-04-28 @ 21:16:26
Postat av: Mlle T

eh, gör det?

2009-04-29 @ 18:47:12
URL: http://mademoiselletant.blogspot.com
Postat av: Annie

Ja "morsans skägg" måste ju betyda Barbamama och hon lade ju tydligen ägg när hon och Barbapapa fick barn. =)

2009-04-29 @ 22:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0