Heavenly creatures

Hm. Och titeln på filmen som lät så trevlig... Den här filmen var otäck. Riktigt otäck. Två fjortonåriga flickor, Juliet och Pauline, blir så uppslukade av varandra och sin egen fantasivärld att de inte längre bryr sig om den riktiga världen. Flickornas föräldrar försöker få dem att sluta umgås men det fungerar inte. När Juliets föräldrar bestämmer att Juliet (Kate Winslet) ska skickas till sin faster i Afrika pga sin lungsjukdom blir flickorna desperata. Pauline vill resa med Juliet men får inte för sina föräldrar. Pauline blir mer och mer säker på att om bara hennes mamma röjdes ur vägen så skulle hon få åka med Juliet. I Juliets och Paulines fantasivärld dödar de människor åt höger och vänster om de är missnöjda med deras beteende och snart får de svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. De bestämmer sig för att döda Paulines mamma för att få resa i väg tillsammans.

Genom hela filmen vet man att något otäckt kommer att hända, att något kommer att gå fel. Man sitter bara och väntar på det. Man önskar att föräldrarna ska börja bete sig normalt och bry sig om sina barn. Man önskar att flickorna ska vakna upp ur sina fantasier nån gång och ta in verkligheten, men det händer inte förrän det är för sent. Usch, jag mår illa.

Den här filmen får inte vara med på topplistan. Vissa påstår att den skulle kunna räknas som en lesbisk film, men.. jag vet inte.. jag räknar den huvudsakligen som en otäck och sjuk film. Visserligen är de två flickorna helt fascinerade av varandra, men om det är kärlek vet jag inte. Filmen är inte romantisk eller fin. Den är nog snarare en skildring av hur barn kan fångas i fantasier och inte förstå vad de gör.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Meh, får den inte vara med på listan? Du är ju knasig, deras vänskap är väl väldigt intensiv för att inte alls queertolkas?

2009-04-30 @ 17:05:57
Postat av: Annie

Du får tolka den precis hur du vill. =) Den känslan jag fick av filmen var inte att det var en kärlekshistoria.

2009-04-30 @ 21:47:02
Postat av: h.



Hm, måste det vara både love och flator för att duga? Vad är din definition av den där listan, egentligen?

:)

2009-05-01 @ 14:21:06
Postat av: Siquidem

Låter ju sjukt. Håller med dig.

2009-05-01 @ 16:07:39
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Annie

Min definition? Ja, det ska vara något lesbiskt i den för att den ens ska komma in på listan. Och om den har mer lesbiskt, dvs att en stor del av filmen handlar om kärlek mellan kvinnor, så hamnar den högre upp på listan. Förutsatt att det inte är en usel film i övrigt...



Den här filmen tycker jag inte handlar om lesbisk kärlek. Jag tycker den handlar om två barn som skapar en fantasivärld där de förhärligar sig själva och hittar på helt egna regler för hur deras värld ska fungera.

2009-05-03 @ 15:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0