Språkgalning

Om läsaren inte redan tidigare märkt det kan jag berätta att jag intresserar mig mycket för språk. De språk jag intresserat mig för hittills har varit engelska, tyska, franska och spanska. Idag damp ett antagningsbesked ner i brevlådan och meddelade att jag blivit antagen till kursen i "Ryska för nybörjare" och att jag snarast bör införskaffa boken "Trojka da 1". Redan den 21 april sätter kursen igång, så jag kommer inte vara riktigt klar med min spanskakurs ännu. Men det kanske inte är någon större risk att man blandar ihop språken....

Jag har verkligen inga förkunskaper alls i ryska. Jag kan säga vodka, perestrojka och glasnost. Och sen kan jag faktiskt två meningar också som jag lärde mig av Täppas på tv. Jag kan säga: "Här är förskräckligt varmt och kvavt. Öppna fönstret." Tydligen kan jag säga det med mycket bra uttal för om jag säger det till en ryskspråkig person brukar han/hon glatt börja babbla på ryska varpå jag inte förstår ett jota av vad de säger.

Det här ska bli kul! Jag kommer naturligtvis rapportera om allt viktigt: kursfolket, läraren, konstigheterna och roligheterna i språket och kulturen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0