5 tips om jobbsökande

Jag läste en artikel om jobbsökande och att hitta rätt jobb på karriärsajten Shortcut. Det är en karriärcoach som har skrivit artikeln och även om hon är lite überpositiv känns det faktiskt som att hon har en del poänger.

1. Hitta vad du brinner för och go for it!
Vad vill du helst jobba med? Vi är så duktiga på att sätta upp mål men vi vet inte hur vi når dit. Små steg för steg och tålamod är den enda rätta vägen. Tro inte på det där att "bara jag lär mig lite till då kommer jag söka denna tjänst". Sök först, lär dig sedan. Eller "bara jag tjänar lite mer pengar så kommer jag att söka mig till mitt drömjobb, för jag vågar inte vara otrygg nu". Sök till din drömtjänst nu och du kommer automatiskt att tjäna ännu mer pengar och samtidigt stortrivas. Eller "det jag gör nu är egentligen inget jag tycker om men jag har inget val". Gör ett omval, välj något du tycker om. Så enkelt är det faktiskt! Vad är det som hindrar dig? Omvandla dina hinder till delmål och vips så är du framme i målet snabbare än du någonsin kunnat ana. Ingenting är mer attraktivt för en arbetsgivare än ett genuint brinnande intresse.

2. Var tydlig med dina värderingar och visa vad du går för!
Vad är viktigt för dig? När du vet det, håll dig fast vid det! Är det viktigt för dig att ha ett kreativt arbete så sök bara sådana tjänster. Nöj det inte med något annat helt enkelt. Du kommer lägga ner din tid och din energi på att leta efter ett mindre kreativt jobb som du egentligen inte brinner för. Och inte nog med det, du kommer förmodligen sedan att må dåligt av det. Så varför ska du välja något annat alternativ som inte är viktigt för dig?

3. Skaffa dig ett professionellt tänk. Marknadsför dig själv på ett professionellt sätt! Du är ditt varumärke!
Vad är professionalism för dig? Just det! Hitta det tänket, paketera det och bli synlig på ditt unika professionella sätt.

4. Varför ska företaget anställa dig? Förmedla vad du kan bidra med!
Vilka är dina styrkor? Vad har du för kompetens? Vad brinner du för? Vilket jobb utför du mest passionerat? Förmedla det och det finns ingen annan som är bättre än dig.

5. Var engagerad, ta ditt ansvar och gör ditt bästa - ALLTID!
När du skriver ditt CV, personliga brev, under intervjun, på jobbet osv. Gör du det så har du inget att oroa dig för. Jobbet är ditt!

Och du, jag håll på att glömma. Se intervjun som din chans att ställa frågor om företaget, om arbetsuppgifterna, om personalen, arbetsmiljön, cheferna, organisationen, företagsmål etc. För det är lika mycket du som ska bilda dig en uppfattning om arbetsgivaren som tvärtom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0