Vårsalong!

Hej kära medmänniskor.
Nu ska jag berätta för er att jag varit på Vårsalong! Vad är nu det förnåge undrar ni. Är det nån ny frisör eller kanske ett växthus? Nej, inte alls. Liljevalchs vårsalong är en utställning i konsthallen på Djurgården.

Konst.. är... konstigt. Faktiskt. Det har ju skrivits en bok nu som heter "Vad är konst?" och jag funderar på att läsa den. Jag är förstås tveksam till om man i boken får ett svar på den frågan, men det kunde ju vara värt ett försök.  Konsten på vårsalongen skulle jag vilja dela in i några olika kategorier:

- Jag kunde ha gjort det själv: Tre små streck på ett papper. Jaha. Säger mig inte något. Kan jag också få pengar om jag ritar tre streck på ett papper?
- Oj, hur länge höll hon på med det där?: Någon har klistrat ihop 2000 barkbitar eller suttit och sytt i 3 år för att få ihop något gigantiskt och färgglatt. Ofta tänker man: var det verkligen mödan värt?
- Vad tusan är det?: Hur man än tittar och tänker och försöker så förstår man verkligen inte vad konstnären ville säga.
- Det där är vackert!: Äntligen. Det är vackert och jag ser det och förstår det. Jag står kvar här en stund till.
- Vad häftigt!: Som den där oljemålningen av en naken kvinna, som jag först trodde var ett fotografi. Den var cool!
- Njutning: Vissa saker fångar en verkligen. För mig är det ofta sammansättningar av färger som kan får mig att bara må riktigt bra.
- Äckel: Jag bryr mig inte om ifall det är konst. Är det äckligt vill jag i alla fall inte se det. 
- Humor: Vissa saker är riktigt roliga. Som konstverket "Misfortune cookie" som radat upp en massa lappar från lyckokakor på väggen, men det står bara elaka saker på alla lapparna.  Eller videoinstallationen "Musikal" där tre människor klätt ut sig till möss och dansar galet till Gloria Gaynors I will survive. Sen kan man ju kanske fråga sig på vilket sätt det är konst.. Men jag får väl läsa den där boken först och avgöra det sen.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Alltså Ernst Billgrens bok... ta med dig ett saltkar för guds skull.

2009-02-18 @ 11:38:29
URL: http://www.nathaliewinberg.com
Postat av: Annie

Hmm. Saltkar? För att jag ska ta det som står i den med en nypa salt?

2009-02-18 @ 16:41:11
Postat av: L

Eller för att det behövs ett par nypor... :)



Konst, annars, tror jag det finns lika många definitioner på som människor.



Officiellt tror jag att "Så länge minst en person säger att något (vadsomhelst) är konst, så är det konst" är en bra definition.

2009-02-19 @ 10:49:26
Postat av: Annie

Wikipedia säger att det är konstvärlden som avgör vad som är konst. Man vet dock inte riktigt vilka som räknas till den. Men i så fall kan jag ju nöja mig med det och känna mig lättad att jag slipper avgöra det. ; )



Fast det där att det räcker med en person är jag nog lite tveksam till. Då skulle ju varenda brottling kunna säga: "Nej nej, det var inte ett bankrån. Det var konst."

2009-02-22 @ 20:48:02
Postat av: Nathalie

Det kan vara konst o råna en bank, om nu någon performancekonstnär tycker sig få ut något av det.



Men det är ju inte mindre ett bankrån, eller för den delen olagligt för det. :)



"Konstvärlden" består väl av curators, kritiker, politiker med makt över allmänna medel, privata samlare med pengar, museiintendenter, konstnärer, konstskolor m.m.



Och ja, för att du ska ta ett ganska rejält antal nypor salt. Mest för att hålla ett kritiskt öga på texten.

2009-02-25 @ 11:07:39
URL: http://www.nathaliewinberg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0