Män som hatar kvinnor


Betyg: Fyra tekoppar
Speltid: 2 h 32 min
Regissör: Niels Arden Opley
Skådespelare: Noomi Rapace, Mikael Nyqvist

Jaha, då har jag sett filmen och ska ge mig på något slags recension... Jag var och såg filmen "Män som hatar kvinnor" med tre kompisar och alla tyckte att den var bra och att den var ganska osvenskt gjord för att vara svensk. En annan kommentar var att skådespelarna kändes mer äkta och mindre pinsamma än de brukar göra i svenska filmer.

Till en början tyckte jag Noomi Rapace såg ut som en snygg normal kvinna som försökt klä ut sig, men efter ett tag vande jag mig. Eller, jag vande mig  i alla fall lite mer. Men hon spelade rätt bra.
Mikael Nyqvist var också bra, förutom att han inte han heller såg ut som jag hade tänkt mig, men det kan han ju inte göra mycket åt. Kanske att han känns lite mesigare än bilden jag fått av bokkaraktären Micke Blomkvist.
Jag tyckte Sven-Bertil Taube passade helt perfekt som Henrik Vanger.
Lena Endre som spelar Millennium-redaktören Erika Berger som Micke Blomkvist i boken har ett förhållande med, fick knappt vara med alls i filmen. Hon fick väl en två-tre scener där hon stirrade surt på honom innan han försvann vidare nån annanstans. Förmodligen får hon mer utrymme i de två kommande tv-filmerna.

Jag måste ändå säga att jag förstår varför man valt att klippa bort en del bitar. Boken är mycket lång och det händer väldigt mycket i den. Därför får vi bara se de bitar som för historien om mordgåtan framåt. Hade de valt att inte göra så hade väl filmen blivit fyra timmar lång istället för två och en halv. Inte för att det hade gjort mig något i och för sig. Men fyra timmar film kan säkert vara lite avskräckande för många. De otäckaste bitarna hade dock inte klippts bort, utan var mycket utförliga.

Jag önskar lite grann att jag kunde ha låtit bli att jämföra saker med boken medan jag såg filmen. Nu när jag visste vad som skulle hända satt jag och kände: "Nejmen? Vad gör de nu? Det här är ju fel. Hon ska inte vara där nu. Och han ska ju inte göra sådär!" Om ni känner att ni hunnit glömma bort det mesta i böckerna så kanske ni känner er mer bekväma när ni ser filmen. = )


Nu undrar jag när de två följande delarna kommer på tv. Nån som vet?



Quién es?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0