Nan?

Igår var det spanska och läraren delade ut lappar där det stod vem vi var. Det stod vårt namn, yrke, födelseland och ort där vi bodde nu. Min bordskompis blev först en rysk man som hette Oleg och var lärare och sedan en norsk frisörska som hette Greta och bodde i Tyskland. När jag blev tilldelad min första lapp förstod jag inte riktigt vad det var jag skulle vara: "Soy.. moncha?" Jag såg frågande på min lärare.
"Nan", svarade hon.
"Öh..va?" Nan? Vad var nu det? Vilket språk talade hon? Hon växlar ju alltid mellan spanska, engelska och svenska. Jag var hungrig och såg ett smarrigt nanbröd framför mig. Sedan trillade tioöringen ner. "Aha! Nun! Nunna!"
"Nunnn nnna?", sa läraren och skrattade och försökte härma vårt konstiga sjungande svenska uttal. Svenska låter faktiskt ganska fånigt när man hör en utlänning försöka härma det...

Det finns en rolig serie med Hagbard där han visar hur man kan se att det är en swedish meatball. Han kastar den på golvet och så studsar den upp och ner och säger plink plooonk, plink ploooonk... Nu hittade jag tyvärr inte serien så jag kan inte klistra in den här. Ni får läsa på lite om Sverige här istället.

Kommentarer
Postat av: Siquidem

Engelska med norskt uttal låter ganska ärkesär också. Engelska med svenskt uttal låter mest fyrkantigt, konstigt nog. Eller är du av annan åsikt?

2009-03-24 @ 08:58:26
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Annie

Hm, fyrkantigt? Ja, kanske. Jag tycker det låter rätt fånigt i alla fall. Jag tror de flesta svenskar har problemet att de inte vågar släppa loss och spela teater. För man måste börja med att spela teater när man lär sig ett språk: härma ljuden och nästan överdriva dem. Jag brukar försöka se en person framför mig som jag tycker talar vackert och låtsas att jag är den personen. Men jag tror många tycker det är läskigt, så de läser bara bokstäverna och uttalar dem som om det vore på svenska.

2009-03-24 @ 10:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0