Första lektionen på copy

Oj oj vad trött jag var igår kväll. Och jag mådde lite smått illa också. Det var till och med så att jag funderade på att hoppa över min första lektion på copykursen. Men det kunde jag ju inte göra. Jag vill ju gå den och den var inte speciellt billig heller. Så jag tog mig till skolan och när jag väl var där kändes det mycket bättre.

Läraren pratade om reklamens historia och om vad reklam är, vilka principer som finns när man gör den och hur människor reagerar på reklam. Sedan fick vi prata om vad vi tyckte var bra och dålig reklam.

Vi fick i läxa att ta med ett exempel på en bra och en dålig reklam. Ni kanske har några tips? Svårast blir det nog att hitta en riktigt dålig reklam, för dem kommer man ju inte ihåg. Vi fick också i uppgift att skriva texter till två bilder vi fick. Sånt tycker jag är riktigt kul. Ska börja fundera på en gång. =)

Kommentarer
Postat av: h.

Meh, typ alla reklamer är ju dåliga, så det är ju bara att ta en, den första du ser när du slår på tvn/slår upp tidningen/går utanför lägenheten!

Bra reklam däremot, har det gjorts någon sedan Elefant!-micropopcorn under det tidiga nittiotalet?

2009-09-25 @ 19:00:50
Postat av: Annie

Vad är det för en reklam? =)



Men nu är det inte "dålig" på det sättet som jag menar, utan en reklam som verkligen inte fungerar: som tex har en otydlig avsändare eller får människor att reagera negativt mot produkten.

2009-09-25 @ 19:38:17
Postat av: lassi.

Apoliva! Jag säger bara det..

2009-09-25 @ 20:36:47
Postat av: Tant

dålig reklam borde ju vara sådant man inte minns. eller reklam som kan uppfattas som fientlig mot vissa folkgrupper (jag tänker väldigt heteronormativ reklam). jag har för mig att jag såg en reklam nyss som jag undrade vad de höll på med i. men det hjälper ju inte om jag inte kommer ihåg vad det var..

men det borde vara relativt lätt att hitta, ändå. så du fixar det säkert! :)

2009-09-26 @ 13:52:00
Postat av: h.



Jo, men det ingår ju in begreppet dålig reklam. Jag tycker att många är otydliga, förvirrande och att jag sällan fattar vad de faktiskt menar och vill säga, liksom själva grundbudskapet går förbi och man får cirka ettusen ifrågasättande tankar i huvudet, på typ en sekund.

Men du brukar fatta reklam?

2009-10-03 @ 18:39:57
Postat av: erika

Skulle du kunna vara gullig och slänga iväg en röst på mig? jag försöker vinna biljetter till blogawards hehe :)

http://www.tv4.se/1.1173520?i=99

2009-10-03 @ 18:59:58
URL: http://irmaerica.blogg.se/
Postat av: h.



Förresten, om dålig reklam, av den utmärkta bloggerskan som aldrig uppdaterar (hint hint) :



http://mangopulp.blogg.se/2008/november/att-traffa-sniglar-har-aldrig-varit-sa-latt-s.html

2009-10-03 @ 19:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0