Han spänner på mig

Av någon anledning började vi prata om korvgubben härnedanför.
Annie: Ja, han är trevlig. Han brukar säga att han ska laga mat med kärlek till mig.
Äldre kollega: Spänner han på dig?
Annie: Öh..nej? Vad betyder det?
Äldre kollega: Jamen, att han flörtar med dig. Säger man inte så numera? Så sa vi alltid på min tid.
Annie: Det kanske är bäst om du inte säger det mer.

Eftersom jag är lite av en språknörd slog jag upp "spänna på" i Svenska Akademiens Ordbok med följande "spännande" resultat:

Spänna på: ta i l. hugga i (o. dra)
-Man vågar ej spänna på (vid upptagning av en snörpvad ur vilken sillen söker undkomma gm att simma mot havsbottnen). Man orkar ej heller.
-Där kommer den här Per i Bäcken. Se hur han spänner på med cigarren.


Spänna på: rusa på (ngn) o. slåss, ta nappatag, häftigt attackera
-Sedan din goda vän hofkanslären kommit hit, hafva vi först hvar för sig och sedan konjunctim (dvs. tillsammans) spändt på kungen om fideikommissaken.

Spänna på: (starkt vard.) om man: ha samlag med (ngn), ta (ngn); äv.: ha tidelag med (djur).
-(Cirkumcellionerna) var renlevnadsmän och sjålvplågare, men emellanåt söp de och dansade, skrålade och vrålade oanständigheter, spände på sina kvinnor eller kreatur


Jag hittade även några betydelser jag inte kände till om bara verbet "spänna":

Spänna: utföra lek som innebär att en på rygg liggande person sparkar iväg ngn som lagt sig över fötterna på hans uppåt hållna ben

Spänna
: Om en ko vill "späns", när man mjölkar henne, är det en ond ande som farit in i kons ben.

Glöm aldrig det!

Obs: Jag vill poängtera att inte någon av dessa aktiviteter har jag utfört tillsammans med korvgubben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0