En lördag inifrån

Idag är vädret väldigt vackert. Det ser jag genom fönstret och jag har även fått det bekräftat genom vännernas kommentarer på Facebook. Själv har jag ont i magen och har därför förpassats till soffliggande idag. Men jag ska inte klaga, för jag har det rätt bra ändå. Jag tittar på kedjerökande män och objektifierade kvinnor vid skrivmaskiner i serien Mad men och har en giltig orsak att låta bli att städa. Ibland är det skönt med en liten paus och bara känna sig lite här och nu tycker jag. Landa lite.

Schlagerflata som jag är kommer jag förstås att titta på melodifestivalen ikväll, även om jag har hört att den här deltävlingen är festivalens lågvattenmärke. Jag har tjuvkikat på bidragen och det kan nog stämma. Vem har släppt in den där Lars-Babsan med en sån riktig skitlåt? Jag läste även underhållande recensioner av låtarna i DN. Kanske var recensionerna bättre än själva låtarna för jag satt och fnittrade för mig själv. Vi får starta en kritikfestival också och köra parallellt. Det skulle vara roligt. Lite som att läsa Annika Lantz twitterkommentarer.

Hanna Fahl från DN måste absolut delta. Jag älskar hennes ordval, som tex "lättköpt tantsnusktext" och "textmässig kaskadspya av nyandliga klichéer". Vad tycker ni om hennes beskrivning av en av sångerskorna: "Nielsen själv blir allt svårare att åldersbestämma. Ungdomlig tant? Flickspoling med dålig frisör? Amazonkvinna från ett semirealistiskt seriealbum om grekisk mytologi?" Allra hårdast är Fahl mot artisten Anniela: "Numret känns som en scen ur en socialrealistisk dokumentär om talangjakter i Tallinn. Slutet, där hon elchockas av två metallbollar, är menat som en dramatisk upplösning, men känns mest som befriande dödshjälp."

Haha. Ja, det är nästan så att jag börjar bli lite sugen på att se de här bidragen ändå... ; )




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0