Andra chansen - Annie schlagerbloggar

Jo, det har nog blivit lite dåligt med schlagerbloggande i år. Men idag sitter jag faktiskt tryggt i soffan och tittar på Andra Chansen så nu passar jag på att skriva lite medan jag tittar. Jag uppdaterar allteftersom!

Jag har just sett den första "duellen". Jag tycker inte om det här upplägget med dueller alls. De två bästa låtarna kan mötas i en duell så att en av dem åker ut medan någon mycket sämre låt går vidare för att den haft tur med lottningen. Nej, fy för dueller.

Alltså: I den första duellen vann gruppen Love Generation över Jenny Silver och hoppade fram till "semi". Jag erkänner att jag inte brydde mig värst mycket om vem som vann.

I duellen nummer två finns en artist med en riktigt riktig bra röst och bra känsla. Loreen heter hon. Henne lär vi höra mer ifrån oavsett hur det går för henne i Mello. Nu ska vi se... Nej men vad tusan! Hon åkte ut. Sara Varga gick vidare med sin visa om misshandel. Jag kommer nog aldrig förstå hur folk röstar i Mello. Fast det är klart, svenskar älskar ju att höra historier om andras olycka. Det har jag sett i bokhandeln också.

Vad tycker ni förresten om de här små reklamlåtarna artisterna kör innan de sjunger sin riktiga låt? Jag tycker det faktiskt var mycket roligare med det här än när Häxan Surtant höll förhör med artisterna i delfinalerna. Men det är inte hennes fel förstås. Det är nog en dålig manusförfattare bakom tråkigheterna hon tvingades säga. Mello, ni får ringa mig nästa år så ska jag skriva något roligare...

Jaha, då går vi vidare till nästa final. Nu är det den här skojige nissen "The Moniker" som verkligen har en mycket glad låt. Det är nästan lite Beatles över den. Beatles möter Mika... fast lite mer B förstås. Och han möter Linda Pritchard, som sjunger en ballad. Varför gör hon det förresten? Hade hon haft en sån där "You´re making me hot hot hot"-låt som hon hade förra året hade det gått mycket bättre i år. Dålig tajming där. Men hon sjunger ju bra åtminstone. Jomenvisst, den glada låten gick vidare. Det känns som ett glatt år i år. Ja, förutom misshandelslåten. Linda, du får köra en sån där dansdänga nästa år igen så går det säkert bättre!

Så till sista finalen. Shirley Clamp är ju hur charmig som helst. Men hur är den här låten? Jag hörde den nog inte förra gången. Oj, vad smal Shirley har blivit. Har du hårdtränat Shirley? Hm, men låten.. nej, nån riktig hit var det inte. Lite tråkig. Ingen Min kärlek direkt. Shirleys angels möter Pernilla Andersson med röd gitarr, röda skor och glugg mellan framtänderna. Åh, gitarren är fin. Kanske jag också borde skaffa en röd gitarr.. Jag gillar faktiskt Pernilla. Hon sjunger med känsla. Man tror liksom på det hon sjunger. Bäst jag ringer och röstar. Jaaag ska aldrig lämna dig. Du ska aldrig nånsin se mig gåå... Ja, få se nudå. Har jag slängt mina pengar i sjön? Nej! Hon gick vidare. Men åh, så trevligt. =)

Jaha, nu ska vi höra låtarna en gång till tydligen. Jag blev lite trött. Jag går och hämtar lite te. Ursäkta, strax tillbaka.

Vilken tur att jag inte är på plats i Sundsvall för då skulle jag inte kunna gå ut i köket och hämta te. Är det ett tecken på att låtarna inte är jättefantastiska om man inte vill höra dem igen? Men de som sitter där i publiken verkar ju glada. De viftar så fint med sina ballonger. Man kanske skulle skaffa sig ett par röda skor...

Moniker vill inte säga vad hans kärlek heter. Undrar om hon kan heta Monika. Det vore ju logiskt på nåt vis. =)

Nu sjunger Pernilla igen. Måste jag ringa igen nu? Det är väl bäst att jag gör det. Annars kanske det är mitt fel om hon åker ut..

Vinnaren i första semifinalen ÄR... (obligatorisk lång väntespänningspaus): Sara Varga! Jaha. Folk verkar verkligen gilla såna där personliga gripande historier. Och nu då, hur blir det nu? NEJ, Monikas kille i gula kaftanen snodde åt sig andra platsen. Typiskt. Ingen Julia förra delfinalen och ingen Pernilla idag. Varför röstar ni alltid fel Sverige? Det bästa vore egentligen bara om jag fick bestämma allt, så att rätt låtar skulle gå till final.

Oj. Adam Alsing måste fått bra betalt. Han gav programledarna Rickard och Marie MVG i betyg. De är ju så tråkiga att man somnar. Men kanske MVG står för något annat än Mycket Väl Godkänd. Kanske står det för Mycket Vaga Grisar eller något liknande.

Nej, jag får nog ta och titta på bästa Maggie Smith i Downton Abbey så jag hämtar mig lite efter pärsen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0